Čtvrtina pečiva v českých prodejnách je z mrazáku, zákazník o tom od srpna musí vědět

Až čtvrtina pekárenských výrobků v Česku pochází z mrazáku. Jde totiž o polotovary, které se v prodejnách jenom dopékají. Řada zákazníků to ale nepozná a myslí si, že v supermarketech voní jen opravdu čerstvě vyrobené pečivo. Od srpna proto začne platit vyhláška ministerstva zemědělství, která přikazuje údaj o rozmražení viditelně uvádět.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pekárna (ilustrační foto)

Pekárna (ilustrační foto) | Foto: Plzeňský kraj

V jednom ze supermarketů na okraji Plzně už několik dní píšou na cedulkách u pečiva „Z rozmražených polotovarů“.

Někteří lidé až dosud netušili, že výrobky mohly stát několik týdnů až měsíců v mrazáku.

Přehrát

00:00 / 00:00

O kvalitu pečiva z mražených polotovarů se v reportáži Zblízka zajímal Ľubomír Smatana

„Už jsem to koupila, ale příště se budu víc dívat. Vidím, že i moje oblíbená fitness bagetka je taky zmražená, tak jsem se poučila,“ diví se Helena Fialová, která přitom v Plzni pracuje v potravinách.

A co teprve laici, kteří nemají o životopisu pečiva ani ponětí a to, že byla houska ještě ráno zmrzlá na kost, je ani nenapadne? S takovými nešťastníky má soucit majitel pekárny v Kaznějově Milan Malina.

Rozmrazované pečivo je s tím čerstvým kvalitou srovnatelné, shodují se odborníci

Číst článek

„Pečivo je pořád pečivo a vůni má stejnou. Horší je to s chutí. My máme jenom ruční výrobu, děláme jenom staročeské receptury a ty se moc se strojovou výrobou nekamarádí,“ říká.

Ráno čerstvé, druhý den jako guma

S kvalitou pečiva, které prošlo polárním mrazem, to podle odborníků zase tak hrozné není. Zákazník se ale musí připravit na to, že co je ráno čerstvé, chutná o den později jako gumová podešev.

„Receptury zmrazovaných výrobků jsou většinou chudší a výrobek potom rychleji stárne. Druhý den ráno to určitě nebude křupavé,“ potvrzuje potravinářský technolog Jan Žďárek.

Povinné označování rozmraženého pečiva má podle ministerstva zemědělství náročnějším zákazníkům naznačit, že opravdu čerstvé housky a rohlíky z mrazících boxů nevypadnou.

Pokladna | Foto: Tomáš Adamec

I šéf Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal doufá, že se zákazníci chytnou za nos.

„Nebyla žádná zákonná povinnost označovat pečivo, ta nabývá účinnost až 1. srpna. Určitě je to v zájmu jak tuzemských výrobků, tak i našich spotřebitelů,“ uvedl.

Oslovení mluvčí obchodních řetězců se ale úbytku zákazníků neobávají. Prý jim označováním vzniknou jisté náklady, které ale do ceny pečiva nepromítnou. Spor tak rozhodnou zákazníci, kteří se nenechají vypéct.

Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme