Do miliardového tendru na opravu D1 mohly zasahovat firmy, Dobeš to prověří
Do podmínek miliardových zakázek na stavbu dálnic mohly zasahovat přímo stavební firmy, a to ještě před vyhlášením soutěží. Vyplývá to z dokumentů, které má Radiožurnál k dispozici. Firmám to umožnil renomovaný profesor Českého vysokého učení technického František Lehovec, který měl přitom státu radit jako nezávislý odborník.
Ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) na podnět Českého rozhlasu reagoval tak, že možné zásahy do tendrů nechá prověřit. "Já se nedomnívám, že tuto oponentní část měla dělat akademická sféra se zhotoviteli, ale jenom akademická sféra. Takže to opravdu nechám velmi důsledně prošetřit a tato věc se nesmí v žádném případě opakovat," řekl ministr.
Celkem jde o zakázky za desítky miliard korun - konkrétně o modernizaci dálnice D1, stavbu poslední chybějící části D1 u Přerova a část nové autostrády D3 k Českým Budějovicím.
V polovině května požádalo Ředitelství silnic a dálnic profesory z pražského ČVUT, aby upravili podmínky pro výběr stavebních firem tak, aby nebyly diskriminační. Profesor František Lehovec ale žádost obratem přeposlal mimo jiné zástupcům soukromých stavebních firem a laboratoří.
"Když připravuji zadávací podmínky, tak záležitost samozřejmě můžu konzultovat s každým, kdo mi nějakou užitečnou informaci poskytne. V žádném případě to nemůže znamenat, že by jejich názory mohly být bez nějakých korekcí nebo nějaké revize akceptovány," hájí se akademik.
Profesor Lehovec umožnil připomínkovat podmínky například Petru Čížkovi. Ten je jednatelem firmy Swietelsky stavební, která v Česku staví silnice a dálnice, a zároveň je také předsedou Sdružení pro výstavbu silnic. To přitom tvoří všechny významné stavební silniční společnosti.
"My jako Sdružení pro výstavbu silnic jsme rozhodně do podmínek nějakého výběrového řízení nezasahovali. Nejen sdružení, ale i jako stavební firma Swietelsky," odmítá Čížek jakékoli zásahy. Na to, jestli dokumenty přeposlal jiným firmám, si nevzpomíná.
Postup profesora Lehovce kritizuje i protikorupční organizace Oživení. Když účastníci zakázky připomínkují zadávací dokumenty, je to podle Martina Kameníka naprosté selhání. "Nahrává to na střet zájmu nebo zvýhodňování nějakých firem, protože když to rozešlu nějakým stavebním firmám, tak za prvé nevím, co jaká firma do dokumentu vloží, jak ho upraví a jak si připraví půdu pro svoje podnikání, nehledě na to, že to je velmi neprofesionální," upozorňuje Kameník.
Dodává, že se tak mimo jiné ŘSD připravuje o možnost vyhlásit rovnou soutěž, protože výběrové řízení může být dopředu ovlivněné. Ministr Dobeš i šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák Radiožurnálu řekli, že celou věc neprodleně prošetří.