Elektronický doklad nově akceptují další úřady a soudy. Zbylé instituce se připojí na začátku roku 2025
Okruh míst, kde se Češi mohou prokazovat přes mobilní aplikaci eDoklady, se opět rozšířil. Od pondělka eDoklady, které jsou alternativou tradičního občanského průkazu, akceptují úřady práce, finanční a krajské úřady, obce s rozšířenou působností, soudy nebo všechny policejní složky. Na webu to uvedla Digitální a informační agentura, která aplikaci vytvořila.
Už dříve začaly elektronický doklad přijímat ústřední orgány státní správy nebo policie v terénu. Zavedení eDokladů umožnila novela zákona o právu na digitální služby. Současná plastová verze občanského průkazu zůstává ale dál platná a občané se jí budou moci prokazovat jako dosud, eDoklady jsou jen možnou alternativou.
Elektronický občanský průkaz má v mobilu přes 430 tisíc lidí. Jiní se obávají zneužití dat i zásahu státu
Číst článek
Nástup eDokladů je rozplánovaný do tří fází, od konce ledna je lidé mohou využívat na ústředních správních úřadech, tedy na ministerstvech či úřadech, jako jsou Český statistický úřad, Národní bezpečnostní úřad a dalších. Dobrovolně se k nim s předstihem tehdy přidalo i několik set měst, obcí nebo soukromníků. Od dubna pak i policie v terénu.
Zbývající obce, okrskové volební komise, školy, zdravotní pojišťovny, banky, notáři, Česká pošta či zastupitelské úřady se pak připojí od počátku roku 2025. Soukromé subjekty jako restaurace, obchody či hotely se mohou snadno zaregistrovat přes datovou schránku. Aplikaci eDoklady si mohou lidé stáhnout z App Store a Google Play.
Aplikaci eDoklady si za první měsíc stáhlo 292 tisíc lidí. O desetinásobek narostl i počet ověřovatelů
Číst článek
Pro používání eDokladů potřebují jen smartphone a Identitu občana, která je nezbytná pro přihlášení. Aplikace pak funguje online i offline. Elektronická varianta občanského průkazu má navíc lepší zabezpečení a při ztrátě telefonu ji lze na dálku deaktivovat přes Portál občana.
V průběhu roku 2026 vstoupí v platnost evropská digitální peněženka, která umožní občanům v případě potřeby prokázat svou totožnost v celé EU, přihlásit se ke službám, sdílet dokumenty nebo v případě nutnosti prokázat konkrétní osobní informaci, například při žádosti o lékařské potvrzení, při podání daňového přiznání nebo při předkládání přihlášky na univerzitu kdekoli v EU.