‚Konkurence nám dýchá na záda.‘ Šéf brněnského studia Souček oznámil kandidaturu na ředitele ČT
Brněnské studio České televize (ČT) zažívá v posledních letech úspěchy. Podle jejího šéfa Jana Součka ale televize ustrnula. I proto se chce ucházet o post generálního ředitele ČT, jak prozradil v rozhovoru pro Český rozhlas Brno.
V září tohoto roku končí Petru Dvořákovi, současnému šéfovi největšího mediálního domu v republice, druhý mandát. Dvořák se po 12 letech ve funkci rozhodl obhajovat znovu. V současnosti nejdéle sloužící generální ředitel v novodobé historii veřejnoprávních médií u nás by tak mohl být v čele instituce 18 let.
Ředitel ČT Brno: Pokud se nic nezmění, nejpozději v roce 2025 bude mít Česká televize finanční problémy, což diváci citelně poznají v nabídce
Jan Souček vnímá současnou éru úspěšně, ale sleduje také stagnaci v televizi. „Mám pocit, že v pocovidových letech zůstává televize trochu přešlapovat na místě.“ Souček se obává, že v řadě případů tak fungování České televize začíná ohrožovat sílící konkurence, a to zejména v digitální agendě.
„iVysílání je budoucnost televize a cesta k mladšímu divákovi. Věková kategorie 30+ už televizi takřka nesleduje,“ vyzdvihuje Souček systém VOD (video on demand).
„V nastolování trendů – ať už v televizní tvorbě, nebo v technologiích – nám už konkurence dýchá na záda nebo nás předehnala,“ říká šéf brněnského televizního studia. V tomto ohledu třeba poukazuje například na zpravodajský server iROZHLAS.cz, kdy veřejnoprávní rádio odvádí často lepší práci než televize.
Koncesionářské poplatky
Souček by rád otevřel diskusi o tom, co všechno má televize veřejné služby v následující dekádě dělat, co od ní společnost očekává. Teprve potom je možné smysluplně počítat, kolik je na to potřeba peněz.
Jednou z jeho snah bude povzbuzení regionální tvorby, konečně sám působí celoživotně v médiích mimo Prahu.
Dnes má Česká televize plnit 20 procent vysílání na programech ČT1 a ČT2 pořady z regionů. To se samozřejmě děje, ale Souček by uvítal, aby se „regionální procenta“ plnila i v premiérové tvorbě, a ne reprízováním desítky let starých pořadů z archivu v pozdních nočních hodinách.