Hasiči v Hustopečích stříhají ohořelé cisterny rypadly s hydraulickými nůžkami. Vraky poté odvezou pryč
Hasiči v úterý začali v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku za přísných bezpečnostních opatření likvidovat první ohořelé cisternové vagony, které převážely benzen a koncem února po vykolejení vzplály. Vyčištěné vraky 12 cisteren hasiči opatrně stříhají pomocí rypadel s hydraulickými nůžkami. Části vagonů poté naloží na nákladní vozy a odvezou pryč. Na místě zasahuje osm desítek hasičů. V úterý to řekla mluvčí hasičů Lucie Balážová.
Hasiči v Hustopečích stříhají ohořelé cisterny rypadly s hydraulickými nůžkami. Vraky poté odvezou pryč
Nákladní vlak převážející benzen z chemičky Deza z dosud nezjištěných příčin v pátek 28. února před polednem vykolejil a poté začal hořet. Před nehodou víc než dvojnásobně překročil povolenou rychlost.
Ze 17 železničních cisteren naplněných 1020 tunami jedovatého benzenu se podařilo hasičům zachytit 360 tun látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil. Zbytek toxické chemikálie se podařilo hasičům přečerpat.
Zásah u Hustopečí. Dvě cisterny nehořely, desítky hasičů je odtáhly do bezpečí, popisuje velitel hasičů
Číst článek
Část těkavé látky při nehodě shořela, určité množství benzenu se dostalo do půdy a prostoru kolejí.
„Všech 12 poškozených cisteren máme nahrubo očištěných párou. Odstranili jsme z nich zbytky benzenu, aby se uvnitř netvořila výbušná koncentrace a manipulace s vozy byla bezpečná. K tomu jsme použili technologii intenzivního propařování s využitím parního generátoru dieselové lokomotivy,“ uvedla Balážová.
Před každou demontáží hasiči změří koncentraci benzenu uvnitř cisteren, aby předešli riziku požáru či exploze.
„Zároveň s ohledem na charakter prací máme místo zásahu zajištěno ze dvou stran protipožárním zabezpečením zodolněnými cisternami Titan. Protipožární krytí doplňují tři cisterny pro případ, že by bylo nutné použít pěnidlo. Tak jako v předchozích dnech na obou stranách kontrolují koncentrace benzenu v ovzduší hasiči-chemici s detektorem,“ dodala mluvčí.
V pondělí hasiči odřezali deset kolejových polí, z nichž každé měří zhruba deset metrů. „Těžkotonážní pásový jeřáb je přemístil z drážního tělesa. Zároveň odstranil samostatné kolejnice a devět vagonových soukolí, která se při nehodě a následném požáru od cisteren uvolnila, zůstala na železničním svršku a bránila pohybu techniky,“ uvedla Balážová. Hasiči si tak připravili místo pro úterní zásah, dodala.