Vlak v Hustopečích před vykolejením překročil povolenou rychlost. Místo 40 jel téměř 95 km/h

Drážní inspekce ve čtvrtek v součinnosti s dopravcem Ostravská dopravní společnost - Cargo, a. s., dokončila rozbor rychloměru nákladního vlaku, převážejícího benzen, který dne 28. 2. 2025 vykolejil v Hustopečích nad Bečvou. Při nehodě následně došlo k výbuchu hořlavé látky a rozsáhlému poškození životního prostředí.

Aktualizováno Hustopeče nad Bečvou (Aktualizováno: 18:03 6. 3. 2025) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hasiči na místě přečerpávají benzen z cisteren

Hasiči na místě přečerpávají benzen z cisteren | Zdroj: Hasiči Olomouc, Sociální síť X

„Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše 40 kilometrů v hodině. Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 km/h, do výhybek vjel rychlostí 94,8 km/h a v nich vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 % vyšší, než byla dovolena,“ uvedla Drážní inspekce.

Vyšetřování je teprve na začátku a podle tiskové zprávy Drážní inspekce na základě nových zjištění v žádném případě nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě.

Krizový štáb k nehodě u Hustopečí: Bečva není kontaminovaná, musíme zabránit dalšímu znečištění

Číst článek

Při mimořádné události nebyl nikdo zraněn. Ve vlaku bylo řazeno celkem 17 vozů, přičemž 14 z nich vykolejilo. Škody na místě byly prozatím odhadnuty na 225 milionů korun, z toho 75 milionů na infrastruktuře, 50 milionů na vlaku a 100 milionů na životním prostředí.

Odklízení trosek

Železniční hasiči teď mají za úkol přečerpávat benzen z cisteren, což je vysoce rizikové. Zbývá jim poslední. Následně bude potřeba připravit celý prostor tak, aby bylo možné odstranit vraky železničních vagonů. Klíčové je tak důkladné odčerpání a odvětrání hořlaviny.

„Benzol (benzen) je z pohledu hasiče jedna z nejhorších látek, která může hořet. Je totiž nejen mimořádně hořlavá, ale i toxická. Už při příjezdu první posádky šlehaly plameny desítky metrů vysoko a bylo zřejmé, že půjde o extrémně složitý zásah, za svoji kariéru nic takového nepamatuju,“ popisuje velitel jednotky hasičů Správy železnic z Přerova Ondřej Kovacs.

Zásah hasičům komplikuje nutnost pracovat ve speciálním ochranném obleku, po návratu na základní stanoviště pak musí projít dekontaminačním stanem, protože benzen je vysoce karcinogenní látka.

Čerpání, vrty, odpařování. Hasiči likvidují uniklý benzen, blízké jezero je díky norné stěně v bezpečí

Číst článek

„Každý den je na místě zhruba třicet železničních hasičů. Z důvodu potřeby střídání sil jsou do akce povolaní nejen příslušníci ze stanic v okolí, ale i jejich kolegové ze zbytku republiky,“ říká ředitel Hasičského záchranného sboru Správy železnic Jan Blecha.

Hasiči musí postupovat opatrně i proto, že stále nepominulo riziko vzniku dalšího požáru. Smíchání s hasební vodou a nízké teploty také způsobují, že benzen tuhne, a pak ho není možné čerpat. To je také důvod, proč i týden po nehodě některé vykolejené cisterny zůstávají na místě.

Rozsah požáru, který vypukl po vykolejení vlaku, byl tak velký, že bylo nutné vyhlásit zvláštní stupeň poplachu. Oheň zasáhl 15 ze 17 vozů. Hasiči Správy železnic byli u havarovaného vlaku jedni z prvních. V tuto chvíli je téměř nemožné odhadnout termín znovuzprovoznění trati, ale práce na něm budou trvat ještě nejméně několik týdnů.

Na místě od pátku zasahovaly, spolu s železničními hasiči, také profesionální a dobrovolné jednotky z Olomouckého, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Speciální těžkou techniku dovezl záchranný útvar z Hlučína. Na místo dorazila i posila ze Slovenska se speciálním hasicím robotem. Požár pomáhal hasit také policejní vrtulník s bambivakem.

‚Takové havárii čelíme poprvé.‘ Benzen po nehodě cisteren u Hustopečí zasáhl podzemní vody

Číst článek

Vyjádření dopravce

K předběžným závěrům se vyjádřil i dopravec - Ostravská dopravní společnost - Cargo, a. s.

„S hlubokou lítostí přijímáme dnešní předběžné závěry, které naznačují pravděpodobné selhání individuálního lidského faktoru. O to více nás tato situace zasahuje, neboť se týká vysoce zkušeného a odborně vyškoleného strojvedoucího s dlouholetou praxí,“ uvedlo vedení společnosti s tím, že si je vědomo, že vyšetřování stále pokračuje.

„Plně si uvědomujeme rozsah této události a její dopady v oblasti životního prostředí, železniční infrastruktury a plynulosti dopravy. Naše společnost proto i nadále poskytuje maximální součinnost vyšetřujícím orgánům. Výrazně oceňujeme a chtěli bychom poděkovat všem zasahujícím složkám za jejich profesionální přístup a rychlou reakci,“ napsala společnost v prohlášení.

fso Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme