Jihočeský hejtman podmínil podporu Temelína dostavbou D3
Nedáte nám dálnici, my vám nedovolíme dostavět Temelín, vzkazuje jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD) vládě. Dálnice D3 a koridor Praha - České Budějovice - Dvořiště nemají být pro roky 2014 - 2020 zařazeny mezi prioritní stavby. Ztratily by tak nárok na evropské dotace.
Zimola ale odmítá, aby za dostavbu těchto dopravních tepen lobovali regionální politici v Bruselu. Podle něj se k dokončení obou staveb vláda zavázala. Do budoucna prý mají kompenzovat zátěž spojenou s dostavbou jaderné elektrárny Temelín.
„Já tímto prohlášením, a v žádném případě bych nechtěl, aby bylo nazýváno ultimativním prohlášením, doplňuji prohlášení mých kolegů z ODS, kteří říkali, že je teď potřeba se obout do EU a v rámci Evropské komise přehodnotit podporu těchto významných staveb. A já jen doplňuji, že neexistuje jen EU, ale že tato podpora by měla jít i z našeho centra, tedy z Prahy,“ vysvětlil ve Stalo se dnes jihočeský hejtman.
„Jestliže měl stát do této doby podporu z hlediska dostavby Temelína, tak také jasně říkám, že tato podpora kraje se může velmi rychle změnit v případě, že stát nedostojí svým závazkům. Míra trpělivosti v tento moment skutečně přetéká,“ varuje Zimola.
Zdůraznil zároveň, že Jihočeský kraj dostavbu Temelína nadále podporuje. „My jen chceme jako Jihočeši a jihočeští politici, aby byly naplněny sliby, které nám všechny vlády od začátku 90. let dávají v otázce napojení na dálniční síť,“ dodal hejtman.
Podle něj není možné, aby vláda smetla dostavbu dálnici D3, stejně jako čtvrtý železniční koridor ze stolu jen proto, že na to nedostane ČR peníze Evropská komise.
Ministerstvo dopravy: Výstavba dálnice D3 se nezastaví
Podle ministra životního prostředí za ODS Tomáše Chalupy se jedná o nátlak, který on osobně odmítá akceptovat.
„Já nátlaky nemám rád, protože nikam nevedou. Nikdo nezpochybnil, že je třeba podpořit výstavbu dálniční sítě zejména v jižních Čechách, ultimativní požadavky ale nejsou můj styl,“ řekl Chalupa.
Požadavek Jihočeského kraje odmítl také ministr dopravy Pavel Dobeš. Podle něj se peníze na D3 najdou. „Bude možné komunikaci D3 financovat z evropských zdrojů. A druhá věc je, že na úrovni vlády budeme hledat cestu, jakým způsobem dostát tomu, že D3 bude v dohledné době naplánována. Ale podmiňovat to, jestli bude Temelín, bude D3, to v tuto chvíli odmítám a myslím si, že je o tom třeba debatovat,“ řekl Radiožurnálu.
Ministerstvo dopravy dnes zveřejnilo prohlášení, ve kterém uvádí, že výstavba dálnice D3 se nezastaví, ale že bude potřeba hledat peníze v jiných programech EU.
„Je to skvělá zpráva, ale takových zpráv jsme slyšeli za poslední roky už bezpočet. Ale zatím jsme se dočkali ze zhruba 180 kilometrů dlouhého úseku, přibližně 20 kilometrů. Při tomto tempu se toho dožijeme za nějakých 100 let,“ řekl k tomu Zimola.
ČEZ by bez souhlasu kraje nestavěl
Krajské zastupitelstvo už v roce 2009 s dostavbou Temelína souhlasilo a počítá se s ní jak v územním plánu kraje, tak i obce Temelín. Běží ovšem proces posuzování vlivu této stavby na životní prostředí a pak bude následovat stavební řízení. Tam už prostor pro kraj a jeho stanovisko je. Bez jasného souhlasem kraje by ČEZ zřejmě vůbec nestavěl.
Z dálnice D3 dnes stojí jen malý kousek. V oficiálních materiálech o stavbě se přitom už přestala objevovat data dokončení. Výjimkou je 25 kilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, kde se nyní staví a hotovo by mělo být v polovině roku 2013. Na další pokračování do Českých Budějovic a potom dále na rakouské hranice nejsou peníze.
Na železnici se sice pracuje na části před Českými Budějovicemi a také mezi Voticemi a Benešovem, u zbývajících úseků čtvrtého koridoru se ale data dokončení pohybují kolem roku 2015 až 2016.