Letecká společnost se musí postarat o cestující, kteří čekají na náhradní let
V případě letu zrušeného kvůli stávce může cestující požadovat vrácení peněz za letenku, nebo náhradní spojení. Když se rozhodne čekat na jiný, obvykle pozdější let, musí se o něj podle ředitele Evropského spotřebitelského centra v Praze Tomáše Večla letecká společnost postarat.
„Musí mu zajistit občerstvení, v případě nutnosti ubytování a nějaký kontakt s domovem. To znamená například přístup k e-mailu nebo telefonu. U těch nejkratších letů do 1500 kilometrů zpoždění musí být alespoň dvě hodiny. U delších letů je to pak podle vzdálenosti rozlišeno na tři nebo čtyři hodiny zpoždění oproti původnímu plánu, kdy cestující může tuto péči vyžadovat,“ řekl Tomáš Večl.
V případě letu zrušeného kvůli stávce nemají cestující nárok na finanční náhrady. Stávka je totiž považována za mimořádnou událost, kterou aerolinka nemohla ovlivnit.
„Cestující v prvé řadě může požadovat i cestu nějakým konkurenčním jiným dopravcem. Pokud se pro to nerozhodne, může požadovat dostoupení od smlouvy, tedy vrácení peněz za zaplacenou letenku. V případě, že se cestující rozhodne pro odstoupení od smlouvy, nenese za něj letecká společnost žádnou odpovědnost. Cestující nemůže vyžadovat nějakou péči, to znamená občerstvení, ubytování a podobně,“ uvedl Tomáš Večl.