Menší producenti vína požadují zrušení Vinařského fondu
Vínu se v Česku vloni celkem dařilo. Po hubeném roce 2010 překročila úroda 90 tisíc tun hroznů sebraných ze zhruba 16 tisíc hektarů. Výsledky uveřejnil Český statistický úřad. Navzdory tomu dělí tuzemské vinaře spory. Ti menší, sdružení ve Vinařské asociaci, sepsali otevřený dopis, ve kterém se odmítají podílet na podpoře výroby vína z dovezených hroznů. Za tuto praxi kritizují Vinařský fond, ovládaný prý velkými producenty, do něhož je nutné odvádět padesátník z každého litru vína.
„Vycházíme ze zkušeností za posledních osm let, kdy Vinařský fond soustředí veškerou svoji aktivitu na podporu hlavně těch větších producentů. V podstatě podporuje firmy, které mají své marketingové týmy. Když se diskutovalo v roce 2004 o tom, proč by měl vinařský fond pokračovat, bylo to nakonec proto, aby ochránil malé a střední vinaře. A to se podle nás neděje,“ říká Petr Marek z Českého archivu vín, který zastupuje Vinařskou asociaci.
„Vždy záleží na úhlu pohledu. Je potřeba si uvědomit, že Vinařský fond vznikl v době, kdy jsme všichni vinaři platili 2,5 koruny z litru spotřební daně. Za to, že byla spotřební daň zrušena, vznikl jako marketingová agentura Vinařský fond. Je také potřeba vědět, že deset největších producentů v zemi platí až 70 procent příjmu fondu, takže samozřejmě mají zájem, aby jejich peníze byly účelově vynaloženy na reklamu,“ reaguje František Mádl, předseda Dozorčí rady Svazu vinařů.
Při podpoře vinařství fondem platí podle Mádla přímá úměra, menší vinaři ale prý nejsou ohrožováni. Například svatomartinská vína s podporou fondu zcela vytlačila beaujolais a na tom profitují všichni vinaři.
O tématu mluvili Petr Marek z Českého archivu vín, který zastupuje Vinařskou asociaci a František Mádl, předseda Dozorčí rady Svazu vinařů
„Já jsem také malý producent a také jsem před několika lety revoltoval. Dostal jsem pozvání do statutárních orgánů a vidím, že ten problém je daleko složitější, než si asociace představuje,“ pokračuje Mádl.
„Já třeba vůbec nechápu, jak je možné neinvestovat takových peněz do prémiové značky svatomartinské a pak podporovat vína, která se v obchodech prodávají za cenu okolo 40 korun. My se na tu cenu nedostaneme ani výrobně. Proto mi to přijde nesmyslné. Jinak svatomartinské je fajn značka, určitě moravskému vínu pomohla, ale pomalu a postupně se dostává do pozice, kdy už není vnímána jako prémiová značka. A to chceme změnit,“ vysvětluje Marek a dodává:
„Po zkušenostech, které máme, si myslíme, že fond ztratil svůj smysl. Budeme moc rádi, když si své peníze budeme moci investovat do takových marketingových akcí, do jakých budeme chtít. Každý vinař má třeba jiné diváky, takže si vybere jinou výstavu, jinou soutěž vín.“
František Mádl se zrušením fondu zásadně nesouhlasí: „To, co se nám podařilo, tedy zřízení fondu, nám v okolních zemích závidí.“