Nejvyšší správní soud zamítl stížnost proti výstavbě metra D, stavební povolení pro trasu obstálo
Stavební povolení pro trasu metra D obstálo před Nejvyšším správním soudem. Zamítl kasační stížnosti Pankrácké společnosti a muže z Kovařovicovy ulice v Praze 4, kteří už dříve neúspěšně zpochybnili stavební povolení u Městského soudu v Praze. Ve sporu šlo o provozní úsek z Pankráce na Nové Dvory. Stavba už začala, pražský magistrát ji povolil v červnu 2021.
Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu je dočasně zpřístupněné na úřední desce a pražský magistrát ho podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) uvítal, stejně jako ředitel dopravního podniku Petr Witowski.
Odpůrci stavby poukazovali ve stížnosti například na domnělou systémovou podjatost úředníků magistrátu, a to s ohledem na vyjadřování pražských politiků.
Tramvaj na Václavské náměstí a další úsek metra D. Dopravní podnik odhalil stavební plány na rok 2023
Číst článek
„Stěžovatelé neprokázali, ani netvrdili, že by na úřední osoby byl činěn ze strany vedení města tlak, aby rozhodovaly v rozporu s odbornými (závaznými) stanovisky či na základě neúplné stavební dokumentace. Ani z obsahu spisu nic takového nevyplývá,“ stojí v rozsudku. Rozhodnutí soudu je zpřístupněné na úřední desce.
Další námitky se týkaly například umístění pilotové stěny u bytového domu v Kovařovicově ulici nebo údajného zahájení stavby před vydáním stavebního povolení. Výhrady proti pilotové stěně měli stěžovatelé podle rozsudku uplatnit ve stavebním řízení.
K druhé námitce správní soud uvedl, že šlo o geologický průzkum, nikoliv stavbu samotnou.
Výstavba metra D
Odpůrci stavby původně podali žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě, kde působí specializovaný senát pro nejvýznamnější projekty budované v režimu liniového zákona. Nejvyšší správní soud však už dříve dospěl k závěru, že metro mezi takové projekty nepatří. Žalobu tak projednával a zamítl správní úsek Městského soudu v Praze.
Bude to kolem metra D k dobrému žití? Expertky upozorňují na problémy, které výstavba může přinést
Číst článek
„Rozhodnutí soudu pochopitelně vítáme. Postupně se nám daří odbourat veškeré byrokratické překážky, které vstupují do cesty této v současné době největší dopravní investici za desítky miliard zahájené v minulém volebním období,“ reagoval ve středu pro Českou tiskovou kancelář na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu Hřib.
Podle ředitele Dopravního podniku Praha Witowského byl podnik od počátku přesvědčen o tom, že všechny legislativní procesy ke stavebnímu povolení byly v pořádku.
„Mám radost, že to nyní potvrdil i Nejvyšší soud. Pominulo tak poslední riziko a my můžeme pokračovat ve výstavbě prvního úseku Pankrác - Olbrachtova a pevně věřím, že brzy i navazujícího druhého úseku,“ uvedl.
Modrá linka metra D by měla propojit Písnici s náměstím Míru a odlehčit dopravě na jihu hlavního města. Příprava stavby se potýkala s řadou problémů a provázely ji spory.
Ve výstavbě je nyní kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, který je nejsložitější vzhledem ke stavbě přestupního uzlu na trase C. Dopravní podnik počítal s tím, že letos v říjnu plynule naváže stavbou dalšího úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory.
Antimonopolní úřad však zrušil zadávací řízení na druhou část trasy. Rozkladem proti rozhodnutí, který podal pražský dopravní podnik, by se měl nyní zabývat předseda úřadu Petr Mlsna.