Ministři budou znovu řešit tendr na výběr mýta. Rozpor je v délce přechodného období
Už potřetí se dnes sejdou ministři nad tendrem na výběr mýta v Česku po roce 2016. Dlouho očekávané rozhodnutí totiž vláda už dvakrát odložila. Hlavní debata se čeká o délce přechodného období, po které zůstanou v Česku současné mýtné brány.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka za hnutí ANO ministři rozhodnutí o výběru mýta v Česku posledně opět odložili kvůli premiérovi Bohuslavu Sobotkovi z ČSSD.
„Pan premiér se chtěl ubezpečit, že všechno, na čem jsme se dohodli při jednání koaličních expertů, tak je zapracováno. Já jsem přesvědčen, že tam je všechno, na čem jsme se dohodli,“ uvedl Ťok s tím, že v materiálu existuje jeden malý rozpor.
Ministerstvo dopravy totiž navrhuje mýtné brány ponechat v provozu dalších pět let. To podle něj odpovídá životnosti takzvané mikrovlnné technologie. Sociální demokraté a lidovci chtějí ale jen tříleté přechodné období.
Teprve po skončení přechodného období se vypíše nová soutěž. V ní by mohly uspět i jiné technologie – třeba satelitní. Ministerstvo dopravy také bude mít pro mýto zvláštního poradce.
„Bude mít kompetenci zpracovat dokument, který nám řekne, jestli budou zpoplatněné silnice II. a III. třídy, a bude připravovat velkou technologicky neutrální soutěž. Zároveň bude spolupracovat na dokumentu malého tendru,“ říká dopravní expert a poslanec ČSSD Jan Birke.
Malým tendrem má na mysli právě výběr provozovatele mýtných bran od roku 2016, kdy společnosti Kapsch končí smlouva.
Elektronické mýtné platí v Česku na dálnicích a rychlostních silnicích a vybraných silnic I. třídy od roku 2007 vozidla nad 12 tun, od roku 2010 vozy nad 3,5 tuny. Sazba se liší podle počtu náprav a emisní třídy vozidla, zvláštní snížená sazba platí od roku 2011 pro autobusy.