Na silnice se po zimě vracejí motorkáři. V obcím některým lidem vadí
S opravdovým jarem se na silnice vrátili i motorkáři. Jejich cestování se ale od toho běžného - automobilového - podstatně liší. Na motocykl totiž sedáte proto, abyste něco zažili. Některým jde o pocit síly v partě, další obdivují krajinu, jiní adrenalin, který jim do těla pumpuje hřmící stroj, nebo rychlé výjezdy ze zatáčky. Pro všechny tyto důvody se motorkáři sjíždějí na stále na stejná místa. Místní pro jejich kratochvíle zpravidla příliš pochopení nemají.
Vylézt na náves je například podle jedné obyvatelky Hostími dost riskantní. „Tamhle zařvou brzdy, přidá za tím zrcadlem nahoru, otočí se. Prostě se jim líbí ty zatáčky,“ říká žena rozhořčeně. Ne každý to ale v Hostími s motorkami vnímá stejně.
„S kluky pokecám, vyměním si informace. A jsou to všechno fešáci a hezké ženské,“ přiznává Antonín. Většině lidí v Hostími podle něj motorkáři vůbec nevadí. Rušno je tu prý jen pár víkendů v roce.
Reportáž ze začátku motorkářské sezóny na trase Beroun – Karlštejn natočil Petr Kološ.
„Je tu takové ticho a my chceme trochu ruch, aby přijel někdo trochu pokecat,“ pokračuje Antonín a ukazuje, kde všude motorky o víkendu parkují. Nicméně hlasy těch, kteří si na motorkáře stěžují, dolehly až k Miroslavu Jerlingovi, šéfovi dopravního odboru berounské radnice.
Ve své kanceláři v budově okresního soudu popisuje, jak těžké je navrhnout řešení, které by nešikanovalo slušné řidiče a zároveň pomohlo od těch agresivních. Zklidnit situaci v Hostími má pomoct informativní radar na příjezdu od Karlštejna. Třicítku, kterou chtěli místní, úředníci nepovolili.
Místním vadí hluk
„Za odbor dopravy a za policii si nemyslíme, že by to situaci zachránilo, protože neukáznění motorkáři to stejně nebudou dodržovat,“ vysvětluje Jerling. Navíc, když prý celou problematiku maximálně zjednodušíte, zjistíte, že lidem vadí hlavně hluk.
„Jediné řešení, které bych osobně považoval, ale které nejde, aby policie mohla měřit hluk,“ poznamenává. Jenže policista řeší jedině evidentní zásah do výfukového systému. Šéf místního obvodního oddělení Pavel Kincl chápe, že v údolí Berounky se hluk výfuků rozléhá, jenže při kontrolách potíže nebývají.
„Policista zastavuje motocykl někde v obci. Motorkář jede rychlostí kolem 50 kilometrů za hodinu a motocykl v této rychlosti určitě nemá takovou hlučnost, jako poté na nějaké rovince,“ říká Kincl.
Protože z pohledu bezpečnosti provozu není trasa nijak významná, policisté mají - zjednodušeně řešeno - důležitější věci na práci než koukat na motorky v Hostími, i když paní Věra by je u chalupy moc ráda.
„Ale tím, že byli s majákem, tak tady někde byl někdo s dalekohledem, kdo jim dal echo. A přesně ty dvě hodiny, co tu stáli, neprojela jediná motorka. Jen vypadli, začali jezdit zase,“ líčí Věra.
„Tihle lidé si stěžovali už v 50. letech. Těch je jako šafránu. A ti noví, ti jsou fajn a shlížejí k tomu celkem s tolerancí,“ uzavírá Antonín.