NATO chce šetřit, Česko si musí nejprve udělat pořádek
Pár dní před summitem NATO v Lisabonu rokují zástupci členských zemí v Praze o tom, jak uspořit při výdajích na výzbroj a fungování Aliance vůbec. Se škrty souhlasí i nastupující náměstek ministra obrany Jiří Šedivý. Ve své nové funkci se však bude paradoxně zabývat další z řady sporných armádních zakázek za více než dvě miliardy korun.
Šedivý, který donedávna působil v NATO coby náměstek generálního tajemníka OSN pro obrannou politiku a plánování, musí nyní na ministerstvu zpětně prošetřit nákup vozů Tatra pro armádu za 2 miliardy a 600 milionů korun, který podepsal coby ministr obrany Topolánkovy vlády.
Kauza zapadá do série pochybných zakázek. Například porušení zákona při nákupu letounů Casa bez výběrového řízení dohnalo Česko až k evropskému soudnímu dvoru. „Rozhodnutí soudu může být precedens, zákon se tím otestuje v praxi,“ míní Jiří Komínek, dopisovatel britského odborného časopisu Jane's Defence.
Dopisovatel britského odborného časopisu Jane´s Defence Jiří Komínek odpovídá ve Světě o deváté Rádia Česko na dotazy ohledně sporných nákupů pro armádu
Paradoxně větší postihy může za takové kauzy udělit Evropská komise a nikoli NATO. „Aliance nemá pravomoci zasahovat do nákupních aktivit jednotlivých členů. NATO je klub rovnoprávných partnerů a předpokládá se, že každý člen se bude chovat zodpovědně – jako dospělí lidé a ne jako děti, které plýtvají penězi,“ potvrzuje Komínek.
Tatry: jedna z mnoha úřednických machinací na ministerstvu
Mladá fronta Dnes zjistila z odposlechů podnikatelů napojených na armádní zakázky z let 2006–2007, že část peněz, za něž armáda nakoupila Tatry, putovala do kapes soukromých firem. Jde o desítky milionů korun.
Bývalý ministr Šedivý listu přiznal, že ho podřízení zřejmě podvedli. Poukazuje zejména na ujištění svého tehdejšího náměstka Jaroslava Kopřivy, že je cena v pořádku.
Mezi pochybné zakázky pro armádu patří i nákup obrněných transportérů Pandur, podezření z úplatku při nakonec neuskutečněném nákupu finských minomentů nebo zakázka na lehké obrněné vozy od italské firmy IVECO.