V Česku chybí strojvedoucí. Důvodem jsou pracovní podmínky i zdravotní požadavky

Na české železnici chybí strojvedoucí. Jejich průměrný věk se navíc zvyšuje, část postupně odchází do důchodu a nemá je kdo nahradit. Nedostatek pravděpodobně výrazně nezmění ani pokles poptávky po nákladní přepravě. Železniční dopravci se tak snaží nové strojvedoucí nalákat na různé benefity, nástupní bonusy nebo kompletní výcvik. A třeba Regiojet by rád přetáhnul kolegy od konkurence.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Strojvedoucí, Masarykovo nádraží

Na české železnici chybí strojvedoucí. Problémem jsou pracovní podmínky i náročné zdravotní požadavky | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Lidi vidí jenom tu hezkou stránku věci, že si sednete na mašinku, jezdíte si krásnou krajinou a koukáte se po lidech, houkáte na děti, jenomže všechno je to vykoupené pracovní dobou,“ popisuje prezident federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic, který sám řídil vlaky přes 4 dekády. „Běžně se na vlaky nastupuje ve tři hodiny ráno, končíte v jednu v noci na jiném místě, než jste nastoupil, rodinný režim je rozbořený.“

Přehrát

00:00 / 00:00

„Lidi vidí jenom tu hezkou stránku věci, jenomže všechno je to vykoupené pracovní dobou,“ popisuje prezident federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic

Neatraktivní pracovní podmínky a zároveň náročné odborné a zdravotní požadavky jsou důvody, proč se zájemci nehrnou, naopak odcházejí.

„Není takový nábor, věková struktura je vysoká, průměrný věk je okolo padesáti let, lidé hodně odchází do starobního důchodu nebo ze zdravotních důvodů,“ dodává Vondrovic.

V Česku podle Jaroslava Vondrovice aktivně jezdí zhruba sedm a půl tisíce strojvůdců. Odhaduje, že jich dopravcům chybí minimálně několik stovek. Kompletní strojvůdcovský výcvik pro uchazeče bez zkušeností může zabrat i rok.

Třeba právě dopravce Regiojet teď shání čtrnáct strojvůdců na regionální linky S49 a S61 v Praze i linky dálkové. Dopravce chce zcela otevřeně přebrat kolegy od konkurence, pokračuje mluvčí Regiojetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

Cesta do Berlína už bez červených sedaček. Knödelexpress přijde o ikonický jídelní vůz

Číst článek

„Víme, že někteří strojvedoucí zvažují změnu zaměstnavatele, ale váhají kvůli současným závazkům, proto jim nabízíme pomoc s řešením těchto závazků,“ říká.

Regiojet láká – stejně jako České dráhy – například na náborový příspěvek.

„Vidíme mírný podstav. My se snažíme si je vychovat, nalákat. V tuhle chvíli máme v zácviku 200 strojvedoucích,“ říká mluvčí Českých drah Filip Medelský. Nákladní dopravci, třeba ČD Cargo nebo Metrans jsou na tom lépe. Nedostatek strojvedoucích z minulých let u nich alespoň částečně řeší nižší poptávka po nákladní přepravě.

„Nepřeváží se dřevo, končí uhlí, pokles oceli,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Případný přechod strojvedoucích na osobní dopravu ale není jednoduchý, platí tam jiné předpisy a bývá nutné přeškolení na jiné lokomotivy nebo soupravy.

Jakub Vik Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme