Začíná testovací provoz nového železničního evropského zabezpečovacího systému ETCS. Nově ho musí povinně používat proškolení strojvedoucí na tratích, kde už je zabezpečovač nainstalován.
„Strojvedoucí se zcela soustředí na rozjezd vlaku, což není úplně nejjednodušší věc a nemá čas koukat se dozadu na soupravu,“ kritizuje rozhodnutí hejtmanství Jihomoravského kraje vlakvedoucí Eliška.
Stávka měla původně skončit až v pondělí v noci. Svaz strojvedoucích ji ale přerušil a zároveň slíbil, že s dalšími akcemi počká nejméně do začátku března.
Stejně jako při minulých stávkách budou zkrácené nebo úplně zrušené linky na dvou přeshraničních spojích, a to mezi Prahou a Berlínem a z Chebu do Marktdrewitz.
Německé dráhy Deutsche Bahn nabídly strojvedoucím zkrácení pracovní doby z 38 na 37 hodin týdně se zachováním plné mzdy a tu jim zároveň přislíbily zvýšit až o 13 procent.
Společnost Deutsche Bahn vydala mimořádný jízdní řád, který předpokládá zrušení zhruba 80 procent obvyklých dálkových spojů. Významně ubude také regionálních spojů.
České dráhy uvedly, že vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem budou končit v Drážďanech, odkud se také budou vracet zpět do české metropole. Noční vlaky z Prahy do Curychu jízdu ukončí již v Děčíně.
Ve vlaku bylo při nehodě asi 30 lidí. „Když si na to vzpomenu, přemýšlím, co bych udělal jinak. Asi ale nic. Hlavně že tam nikdo nezůstal,“ popsal vlakvedoucí Roman Juřena.
Dvacetihodinová stávka má začít ve středu ve 22.00 a bude mít podle německé železniční společnosti masivní dopad na provoz. Dráhy prozatím k očekávaným komplikacím podrobnosti nesdělily.
Pavel Daniš a Vojtěch Daniš, otec a syn, oba strojvedoucí. To jsou další hosté, kteří v rámci seriálu Týden na kolejích hovoří o své profesi a o lásce k železnici.
„Doprava obecně je můj koníček. I proto jsem se minulý rok vydal taky ke studiu na vysoké škole,“ říká Grebík, který v Pardubicích studuje provoz a ekonomiku dopravy.
Při nehodě se zranilo 20 lidí. Strojvedoucímu hrozilo za obecné ohrožení z nedbalosti až osm let. Soud mu vyměřil trest 30 měsíců se zkušební lhůtou tří let a zákaz řízení vlaků na tři roky.
Na Švestkové dráze v Ústeckém kraji by mohly autonomní vlaky začít jezdit pravidelně zhruba za tři roky. Podle společnosti AŽD by měly sloužit na malých lokálních tratích.
Dráhy podnikly právní kroky proti GDL ve čtvrtek. Uvedly, že stávka je sice výsadním právem zaměstnanců, musí ale odpovídat zákonům, což tak podle dopravce u aktuálního protestu není.
Protest, který v nákladní dopravě začal ve středu odpoledne a v osobní ve čtvrtek, chtějí odboráři ukončit příští úterý ve dvě hodiny ráno. Zda se dráhy odvolají k vyšší instanci není zatím jasné.
„Náhradní jízdní řád se daří plnit. Naším cílem je vypravovat v dálkové dopravě 30 procent spojů proti běžnému řádu,“ řekl mluvčí Deutsche Bahn Achim Stauss.
Nákladní dopravu plánují odbory zastavit v 17.00. Není vyloučeno, že odstavené nákladní soupravy zkomplikují jízdu i osobním spojům, výluky ale prozatím Deutsche Bahn nepředpokládají.
V úterý 17. srpna uspořádají odbory protest před berlínskou výškovou budovou BahnTower, kde sídlí vedení německých drah. Šéf odborového svazu strojvedoucích nevyloučil ani další stávku.