O požáru ve fyzice. Děti se učí podle nových osnov, které prosadili hasiči

Děti se ve školách od letošního roku dozvědí víc o tom, co dělat při nebezpečných situacích, jakými jsou požáry nebo zemětřesení. Probírají to v rámci běžných předmětů - ve fyzice, přírodopisu nebo chemii. Nové osnovy vypracovalo ministerstvo školství spolu s hasiči. Některým učitelům se ale novinka nelíbí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Začíná první kolo přijímacích zkoušek na střední školy

Začíná první kolo přijímacích zkoušek na střední školy | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Co nesmíme například dělat s lampičkou, abychom nezavinili požár?“ ptá se učitelka žáků čtvrté třídy základní školy v pražských Řepích.

„Nesmíme na ni házet oblečení,“ odpovídá jedna ze školaček. Děti mají právě hodinu přírodovědy. Od prvního září se však v tomto předmětu už neučí jen o přírodě.

„Probíráme situace ohrožení, mimořádné události. Říkáme si, jak by děti měly a neměly postupovat třeba v případě požáru,“ říká učitelka Hana Veselková. V rámci nových osnov, které vypracovalo ministerstvo školství a hasiči, musí učitelé s dětmi probrat všechny druhy mimořádných situací.

Přehrát

00:00 / 00:00

O obdobu branné výchovy v nových školních osnovách se zajímal Kryštof Benoni

„Od roku 2004 se tato problematika nějakým způsobem vyučovala, ale teď od prvního září jsou stanovené nové učební osnovy a v rámci rámcově vzdělávacích programů je tato problematika pravidelně začleňována od prvního ročníku až do deváté třídy průřezově do všech předmětů,“ popisuje nový systém vyučování mluvčí hasičů Nicole Zaoralová.

Zatímco dříve se děti o mimořádných situacích dozvídaly v samostatných hodinách, dnes je to jinak. Ve fyzice se naučí, co dělat při jaderné havárii, v chemii zase, jaké nebezpečí hrozí při chemickém poplachu. Podle Zaoralové si tak lépe osvojí základní pravidla.

„Když se to opakuje pravidelně, procvičuje se to, tak se informace utvrdí, zafixují se, a v kritické situaci, kdy už převládne panika a je pozdě na to přemýšlet, co udělám, tam už informaci musí znát automaticky.“

S tím ale nesouhlasí někteří učitelé. Podle Jarmily Pavliškové, ředitelky Základní školy Františka Peřiny v Praze, je novinka pro kantory příliš náročná.

„Dřív to bylo lepší, protože existovala branná výchova a tam byly všechny složky. Když to bylo v jednom předmětu, bylo to určitě jednodušší pro učitele a třeba i děti,“ myslí si.

Podobná výuka se ale podle hasičů vyplatí v jakékoli podobě. Tvrdí, že to bylo vidět i při letošních povodních, při kterých museli zachraňovat mnohem méně lidí než dřív.

Simona Bartošová, Kryštof Benoni Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme