O ztišení televizní reklamy rozhodnou poslanci
Vláda Petra Nečase dnes dala ruce pryč od poslaneckého návrhu na ztišení televizní reklamy. Podle kabinetu není v návrhu jasně řečeno například to, kdo by hlasitost měřil, není prý jasné ani technické řešení této věci. O návrhu tedy rozhodnou poslanci, aniž by jim dala vláda najevo, jestli je pro nebo proti.
„Vláda očekává ještě nějaké doplnění a já v tom nevidím žádný problém,“ uvedl poslanec ODS Václav Mencl, jeden z předkladatelů novely o televizní reklamě.
Hlasitější televizní reklamu než jiné pořady si podle jeho slov nepřejí diváci, ani on sám. „A přeje si to petiční výbor, který má 12 tisíc podpisů,“ doplnil poslanec.
„My máme samozřejmě zájem jednat se zákonodárcem a podílet se na tom, aby tato problematika byla vyřešena tak, aby ten přístup byl šetrný k divákovi, dávalo to celé smysl a bylo to právně vynutitelné, což bohužel v této chvíli není asi úplně pravda,“ uvedl generální ředitel televize Nova Jan Andruško.
O ztišení televizní reklamy diskutují autor petice Stop hlasité reklamě Petr Krajča, poslanec ODS Václav Mencl a generální ředitel televize Nova Jan Andruško v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3
V novele zákona o televizní reklamě je podle něj celá řada problematických bodů týkajících se toho, co měřit a jak měřit.
„Ta novela dneska mluví o nějaké zvukové intenzitě, to není žádná fyzikální veličina. Fyzikální veličinou je intenzita zvuku, a ta se bohužel nedá měřit elektricky,“ nastínil jeden z problémů Jan Andruško.
Podle Václava Mencla zpracovává Rada pro rozhlasové a televizní vysílání spolu s odborníky i z televizních organizací vyhlášku, která bude obsahovat technické podrobnosti.
„Musíme nějakým způsobem stanovit obecnou technickou normu, která bude dopadat na každého včetně zadavatele reklamy, kteří k odbavení ve vysílání předávají své spoty,“ uvedl Jan Andruško.
Podle experta na reklamu Jiřího Mikeše je pravou podstatou to, že jsou lidé na reklamu naštvaní.
"Je agresivní, většinou dosti hloupá, takže lidem vadí. Kdyby byla příjemná, byl tam humor, tak by se na to lidi i rádi podívali,“ říká expert na reklamu Jiří Mikeš.
Podle něj se bude muset začít pracovat na udržitelném rozvoji, stejně jako se tomu děje v Londýně a dalších centrech.
„Udržitelnost dokáže prodávat. Bude nutno změnit obsah reklam. Hodně reklam je na prací prostředky a kosmetiku a tam to masírování je asi nutné. Soudím ale, že by se to dalo dělat daleko lépe.“
Podle Mikeše by se mělo zamyslet nad posláním reklamy, jak může pomoci dalšímu vývoji.
„Jestliže v roce 2050 má lidstvo potřebovat třikrát více zdrojů než teď a na planetě bude osm miliard lidí, tak na to už se musíme nějak připravit a musíme s tím něco dělat. To znamená omezovat, být rozumnější a růst zastavit,“ dodává Mikeš.
Dva odborníci na marketing a média, které oslovila Mladá fronta Dnes, se shodli na tom, že snaha o omezení hlasité reklamy je populistický krok.
„Máme teď téměř 13 tisíc podpisů,“ řekl autor internetové petice Stop hlasité reklamě Petr Krajča.