Odborník: Základy elektronizace veřejné správy jsou v Česku položeny dobře
V Hradci Králové dnes začala dvoudenní konference o internetu ve státní správě a samosprávě. Účastní se jí přes 2000 zástupců státní správy a samosprávy, firem a dalších institucí.
Elektronizace státní správy má přinést větší komfort pro občany, styk s úřady má být rychlejší a pohodlnější a v konečném součtu také výrazně levnější. Téměř každý projekt v rámci elektronizace ale v tuzemsku nabírá oproti původním plánům zpoždění.
Podle odborníka na informační technologie Petra Koubského se za zatím největší úspěch procesu elektronizace veřejné správy v České republice dá označit technicky architektonicky čistá koncepce eGovernmentu /možnost komunikace s institucemi státní a veřejné správy v elektronické podobě /.
S publicistou Petrem Koubským jsme v Ozvěnách dne hovořili o tom, jak v Česku pokračuje elektronizace veřejné správy.
„To je něco, co jsme dlouho neměli. Implementace eGovernmentu zahrnuje čtyři etapy. Za prvé jde o základní registry, které zajistí, že data o občanech, právnických osobách či objektech nebudou duplikována, že bude jejich jednotný zdroj. Druhá věc je jednotné komunikační místo pro styk občanů s veřejnou správou - CzechPoint. Třetí věc je komunikační infrastruktura veřejné správy, čili propojení mezi všemi složkami a čtvrtá je legislativa, která to vše upravuje,“ přiblížil v Ozvěnách dne.
V oblasti rozšíření internetu mezi obyvatelstvoza ČR státy EU zaostává
V porovnání s dalšími evropskými zeměmi je na tom ČR podle něj nevyrovnaně. „Některé věci máme udělané velice dobře – na úrovni světové špičky. V jiných ale zaostáváme,“ uvedl.
Za špičkové označil datové schránky. „Na které se snesla vlna kritiky, ale podle mě jde o přechodný problém, který se brzy vyřeší. A DS budou velice podstatnou složkou zjednodušení života pro občany i instituce,“ řekl.
Oblasti, ve kterých zaostáváme, jsou podle něj celkové rozšíření internetu mezi obyvatelstvo a dostatek aplikací motivujících, aby to lidé používali. „Lidé nevidí důvod, proč v komunikaci se státem používat internet, případně tomu nedůvěřují. A pak je tady zaběhnutá byrokracie, která se jen pomalu přizpůsobuje fungování v 21. století,“ dodal publicista, odborník na informační technologie Petr Koubský.