Za pádem historické stíhačky Hurricane na leteckém dni v Chebu byla nedostatečná letová výška

Za loňskou nehodu historického stíhacího letounu Hawker Hurricane na leteckém dni v Chebu stojí nezvládnutý manévr 58letého pilota, který po nárazu do země zemřel. K provedení manévru neměl pilot podle vyšetřovatelů dostatečnou letovou výšku. ČTK to zjistila ze závěrečné zprávy zveřejněné na webu Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).

Cheb Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

„Byl jsem asi sto metrů od toho, fotil jsem. Najednou letadlo udělalo divný zvuk a šlo do loopingu. Spadlo na dům, místní říkali, že to je rozvodna. Byla to taková tupá rána, ne výbuch jako ve filmu. Vzápětí se začali sbíhat lidé,“ popsal pro Radiožurnál svědek nehody stomatolog Roman Šmucler

„Byl jsem asi sto metrů od toho, fotil jsem. Najednou letadlo udělalo divný zvuk a šlo do loopingu. Spadlo na dům, místní říkali, že to je rozvodna. Byla to taková tupá rána, ne výbuch jako ve filmu. Vzápětí se začali sbíhat lidé,“ popsal pro Radiožurnál svědek nehody stomatolog Roman Šmucler | Foto: Kateřina Pešková | Zdroj: Policie České republiky

Vyšetřovatelé nezjistili žádné důkazy o závadě nebo poruše letadla. Letadlo dopadlo mimo areál letiště poblíž rodinných domů. Při nehodě se lehce zranila jedna žena.

„Příčinou letecké nehody byl pokus pilota o vertikální manévr k rychlé změně letu do protisměru ostrou a strmou sestupnou zatáčkou na malém prostoru, při které došlo k přetažení a vzniku autorotačního pohybu letounu. Ve strmé poloze letoun neměl dostatečnou výšku k vybrání, o které se pilot pokusil. Důsledkem byl náraz letounu do země,“ stojí v dokumentu.

Po pádu historického letadla při leteckém dni v Chebu zemřel pilot, jeden člověk je lehce zraněný

Číst článek

Jeden z pilotů při vyšetřování uvedl, že letounu chybělo k provedení kritického manévru 150 metrů i více. „Tato kategorie letadel pro vybrání pádu či přetažení potřebuje velkou výšku. Nebylo již jak tuto situaci zachránit. Subjektivně se mi zdálo, že let probíhal nezvykle pomalu a na menším režimu motoru,“ uvedl pilot.

K pádu letadla pravděpodobně přispělo i řešení problému se zapnutím bezpečnostních pásů, řešení stavu podvozku během letu či změna sestavy předváděných obratů. Ve zprávě stojí, že letoun byl způsobilý k letu a řádně udržován. Vyšetřovatelé nezjistili žádné důkazy o závadě nebo poruše, které mohly přispět ke vzniku letecké nehody. Nelze podle nich potvrdit, že byl pilot v okamžiku letecké nehody připoután bezpečnostními pásy.

Pilot měl pro vykonávaný let platnou kvalifikaci a byl zdravotně způsobilý. Před pádem byl při vědomí. Na akrobatické vystoupení s letounem Hurricane na leteckých akcích měl oprávnění. Za účelem získat toto oprávnění nalétal 16 100 hodin. Na historickém stroji kromě kritického letu uskutečnil za dva roky 21 letů. Létal také s dopravními letadly.

Letadlo Hawker Hurricane Mk.IV. byl poslední stroj tohoto typu na světě schopný létat. Za druhé světové války létal pro britskou Royal Air Force (RAF) a mezi jeho piloty byli i českoslovenští vojáci. Vzácný stroj v roce 2021 přivezl jeho majitel a podnikatel Ivo Lukačovič na letiště v Točné u Prahy, které také vlastní. Lukačovič loni uvedl, že by se měly trosky využít při stavbě nového letounu.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme