Piloti ČSA se bouří kvůli smlouvě
Pilotům Českých aerolinií došla trpělivost a vzbouřili se proti svému zaměstnavateli. Od letošního dubna jsou totiž bez platné kolektivní smlouvy. Novou smlouvu ale uzavřít odmítají, protože vedení firmy chce, aby současně platila i pro ostatní zaměstnance.
Piloti ode dneška odmítají pracovat nad rámec svých povinností a například nastupovat do práce ještě před začátkem služby, aby linka nebyla zpožděná. Žádají také po vedení ČSA, aby uhradilo posádkám letadel zdravotní pojištění při letech do oblastí blízkých válečnému konfliktu a zohlednilo nebezpečí nákazou SARS. Pro prosazení svých požadavků už dříve nevyloučili využití všech zákonných prostředků, včetně stávky.
Především se ale chtějí domoci samostatné kolektivní smlouvy, jakou mají jejich kolegové ve Sky Teamu. "V této kolektivní smlouvě není ze specifik pilotní profese postiženo vůbec nic, čili by došlo k rapidnímu zhoršení veškerých podmínek. Všichni členové Sky Teamu mají samostatný kontrakt a my jsme ho měli taky, je tady změna ze strany vedení a piloti na toto nejsou ochotni přistoupit," je přesvědčen prezident tuzemského sdružení dopravních pilotů Radomil Kratochvíl.
Vedení Českých aerolinií ale odmítá nadále vycházet vstříc rostoucím požadavkům letců na úkor ostatních zaměstnanců. Podle mluvčího Daniela Plovajka jsou pracovní podmínky českých pilotů už dnes za zcela srovnatelné s podmínkami ostatních pilotů ze SkyTeamu.
Protestní akce pilotů se už ale začíná projevovat v praxi - některá letadla mají zpoždění. "Přibližně do 12 hodin bylo z 26 odletů 15 zpožděných v rozsahu dvaceti minut. Část zpoždění byla důsledkem těchto obstrukcí," říká viceprezident pro letový provoz Peter Jusko.
Minimálně do pondělí bude protest pokračovat; 12. května se má vedení podniku sejít k jednání s představiteli pilotů na ministerstvu práce.