Plán koridoru pro rychlotrať z Prahy do Liberce se nelíbí některým obcím, ani samotnému Liberci
Liberec a Prahu má v budoucnu propojit nová rychlodráha. Po nové dvoukolejné trati by měly vlaky jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině. Stávající trať ale není na takovou rychlost uzpůsobená. Navržený je proto nový koridor a jeho umístění vadí dotčeným obcím.
Liberecký kraj musí změnit takzvané zásady územního rozvoje kvůli novému železničnímu koridoru mezi Libercem a Prahou. Místo současných dvou a půl hodiny by pak mohl jet vlak z Liberce do hlavního města hodinu a deset minut.
Liberecký kraj musí změnit takzvané Zásady územního rozvoje kvůli novému železničnímu koridoru mezi Libercem a Prahou
Koridor je navržený od Mladé Boleslavi přes Liberec až ke státní hranici s Polskem. Změny oproti stávající trati jsou na Turnovsku, kde od Svijan povede dvojkolejná rychlodráha nově na Čtveřín a přes Lažany, Paceřice a Žďárek do Hodkovic nad Mohelkou. Vlak už tedy nebude jezdit před sychrovským tunelem přes Radimovice.
Z Hodkovic pak má jet vlak tunelem až do Liberce k Makru, kde se vrátí na stávající trať až k libereckému nádraží. Z Liberce na Frýdlant pak bude trať elektrifikovaná a zvětší se kvůli tomu i tunel v Oldřichově v Hájích.
Námitky obcí
Největší problém je zatím v Hodkovicích nad Mohelkou. Koridor je tam navržený ve dvou variantách a podle hejtmana Martina Půty ze Starostů pro Liberecký kraj dostane přednost zřejmě ta rychlejší.
České Budějovice chtějí dálniční obchvat města bez poplatku. Ministerstvo žádost o výjimku ale odmítá
Číst článek
Tunel má vést pod lokalitou Nové Hodkovice, kde je obytná zóna pro 40 rodinných domů. Některé už stojí, někde lidé čekají na stavební povolení a teď nevědí, jestli vůbec můžou stavět, nebo ne.
„Nevíme žádné podrobnosti, jakým způsobem bude postavený, kde bude portál toho tunelu. Obyvatel Nových Hodkovic se to dotkne tak, že budou mít blokované území a nebudou moct stavět. A to je problém, protože tam jsou pozemky, které nejsou zastavěné, ale jsou koupené jako stavební pozemky a parcely,“ upozorňuje nezávislá místostarostka Hodkovic Helena Řezáčová.
Námitky má i obec Čtveřín, kde má dvojkolejná rychlodráha vést středem obce. Městu Liberec zase vadí, že navržený koridor je příliš široký, místy 300 až 600 metrů, a v dotčených místech představuje stavební uzávěru. Liberec proto žádá, aby se koridor v územním plánu zúžil a co nejvíc zpřesnil.
Námitky a připomínky k návrhu je možné podat do středy 17. července 2024, což také zástupci obcí na veřejném projednání kritizovali. Až se námitky zpracují, dostane návrh ke schválení krajské zastupitelstvo, to bude asi ke konci roku 2024.