Lepší vybírání pokut. Experiment přinesl do městské kasy půl milionu, stačilo zlidštit výzvu k úhradě
Včas zaplatí dopravní pokutu v Praze zhruba 55 procent řidičů. Důvodem je kromě jiného i složité znění výzvy k úhradě, zjistili odborníci z pražské Právnické fakulty. Navrhli proto experiment, ve kterém se snažili statistiku změnit. Z prvních výsledků to vypadá, že se jim to povedlo. V Říčanech, kde pokus uskutečnili, na pokutách vybrali téměř okamžitě o asi půl milionu víc.
Na zaplacení pokuty za dopravní přestupek má běžně řidič 30 dnů, přesto velká část z nich požadovanou částku nezaplatí včas.
Následuje administrativně poměrně náročný proces, který má hříšníka k zaplacení pokuty přece jen přimět – jenže městům, která dopravní přestupky řeší, se to právě kvůli složité administrativě, příliš nevyplácí.
Policisté mají právo použít soukromá auta jako zátaras. Majitelé mají nárok na odškodnění
Číst článek
Kromě toho jsou lidé lapeni do sítě paragrafů a složitých právních formulací. „Právní formulace, které ve výzvě k úhradě jsou, jsou dlouhé, vyčerpávající, obsahují odkazy na paragrafy zákonů a tak dále. Je tedy možné, že část motoristů v tom bloudí,“ přiznává Igor Sirota, tiskový mluvčí Ústředního automotoklubu ČR pro iROZHLAS.cz.
Návrh na změnu, která by měla celý proces zjednodušit, a tím mimo jiné zvýšit příjmy měst díky efektivnějšímu vybírání pokut, přinesli odborníci z Legal Data Hubu Právnické fakulty Univerzity Karlovy (studii Libora Duška, Christiana Traxlera a Nicolase Parda najdete na konci článku, pozn. red.).
I oni vidí hlavní problém ve složitém jazyku dokumentů a celkové neefektivnosti procesu vybírání pokut za dopravní přestupky.
Komplikovaný dokument
Aktuálně vypadá vymáhání pokut následovně: řidič, který spáchal dopravní přestupek, obdrží výzvu k úhradě.
Na českých silnicích za první tři měsíce roku zemřelo 107 lidí. Ve srovnání s minulým rokem je to o 14 více
Číst článek
Jde o dvoustránkový dokument plný právě zmíněných právních formulací a paragrafů. Následně má hříšník třicet dnů na to, aby sankci uhradil. V případě, že pokutu zaplatí pozdě, musí mu úřad nejprve peníze vrátit a teprve poté mu uloží vyšší pokutu.
Odborníci z Legal Data Hubu proto připravili ve spolupráci s městem Říčany experiment. Části řidičů úřad dál posílal „klasickou“ výzvu k uhrazení pokuty.
Jiným ale s dvoustránkovým dokumentem psaným složitým úředním jazykem přišel i stručný průvodní dopis, ve kterém bylo stručně a přehledně na několika řádcích popsáno, čeho se měl viník dopustit, a jaký postih ho čeká v případě, že uloženou pokutu nezaplatí včas.
Půl milionu korun navíc
Počet pozdě zaplacených pokut ve druhé, pokusné, skupině, vzápětí klesl o devět procent. Převedeno na konkrétní čísla šlo v případě Říčan o asi půl milionu korun.
Stát letos zahájí stavbu 105 kilometrů dálnic, otevře jich 15 kilometrů. Rozestaví se hlavně úseky D35, D55
Číst článek
„Někteří lidé výzvu dostanou a nepřečtou si jí. Průvodní dopis zdůrazňuje, že pokuta musí být uhrazena do třiceti dnů, jinak lidem hrozí, že se jim pokuta vrátí,“ popisuje Klára Hohošová, vedoucí oddělení úsekového měření rychlosti a vážení vozidel v Říčanech.
„Zjistili jsme, že čím dříve se od spáchání přestupku pokuta zaslala, tím dříve ji lidé také zaplatili,“ dodala.
Nápad na zjednodušení a „zlidštění“ administrativy kolem vymáhání pokut za lehčí přestupky, podporuje i Ústřední automotoklub.
„Bylo by vhodnější vyrobit krátkou a dlouhou verzi. Zjednodušená varianta by na sobě nesla pouze údaje o tom kdy, kde a jaký přestupek byl spáchán, kolik činí pokuta a na jaké číslo účtu má být uhrazena,“ myslí si jeho mluvčí Igor Sirota.
„Delší varianta by obsahovala odkazy, na koho se v případě problémů obrátit, podle jakého zákona je pokuta vypsaná a další podobné, vyčerpávající informace,“ doplnil.