Práce na dálnici D8 zatím pokračují, o zastavení rozhodne ŘSD příští týden
Přestože krajský soud v Ústí nad Labem rozhodl, že stavební povolení na dostavbu dálnice D8 je nepravomocné, stavební stroje zatím pracují dál. Ředitelství silnic a dálnic ještě nerozhodlo, jaká opatření na stavbě přijme. Krajský úřad musí znovu rozhodnout o odvolání ekologů, které v dubnu zamítl.
„Už jsme obdrželi rozsudek od soudu a naši právníci nyní provedou rozbor rozsudku, na základě kterého přijmeme příslušná opatření,“ sdělila Radiožurnálu mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Jejich rozsah sdělí ŘSD veřejnosti během příštího týdne.
Podle radního Ústeckého kraje pro dopravu Jiřího Šulce verdikt soudu podstatně mění situaci. Šulc tvrdí, že ekologové zneužívají demokracii.
K nové situaci kolem D8 se vyjádřili v odpoledních Ozvěnách dne radní Ústeckého kraje pro dopravu Jiří Šulc a předseda sdružení Děti Země Miroslav Patrik
„Tady se jedná o stamilionové, ne-li miliardové škody. Je možnost propadnutí osmi miliard evropských dotací. Kromě toho škody, které vyčíslila studie ČVUT na okolí objízdných tras dálnice, dělají ročně až 700 milionů korun, nehledě na ročně 10 mrtvých z objízdných tras,“ argumentuje.
Na soud se obrátila Společnost ochránců životního prostředí v čele s Lubomírem Studničkou. Podle ekologických aktivistů je to legitimní postup.
Politici do řízení nemůžou zasahovat, rozhodovat budou úředníci. „Pro nás politiky je to spíš poučení do budoucnosti, jestli tady není nějaký problém. Už od roku 1980 rozhodují české i německé kompetentní orgány, že dálnice mezi Berlínem a Prahou se stavět bude, a všichni občané, kteří bydlí v bezprostřední blízkosti stávající silnice, dálnici chtějí. Ale tři občané jsou proti – pan Studnička a jeho přátelé. Ti torpédují jakékoli povinnosti státu vůči těmto závazkům, tlačí stát ke zdi a potlačují veřejný zájem. Něco špatného je i v legislativě, měli bychom se nad tím zamyslet,“ říká Šulc.
Domnívá se, že Lubomír Studnička nemohl odvolání sám napsat: „To mu museli psát erudovaní odborníci, které někdo musel zaplatit. Tady je někdo v pozadí a je problém, pokud v demokratickém státě je veřejný zájem tlačen ke zdi nějakými soukromými zájmy.“
Jeho výrokům oponuje předseda sdružení Děti Země Miroslav Patrik, podle něho občanské sdružení Lubomíra Studničky dokáže bojovat bez vlivné osoby.
„Sdružení už uspělo u soudu několikrát. Ty chyby úředníků jsou tak jednoduché, že to zvládne i středoškolák. Myslím, že zákony jsou v pořádku, chyba je na úřednících. Viníkem je podle mě ministerstvo životního prostředí, které v 90. letech vydalo jedno podkladové rozhodnutí nezákonným způsobem a argumentace je známá už 15 let,“ říká.
Obce postižené kamionovou dopravou chtějí dostavbu
„Je to šikana poctivých lidí v Českém středohoří a není možné tímhle způsobem pokračovat. Domnívám se, že soud musí tyhle ‚studničkoviny‘ zarazit,“ reaguje na odvolání ekologa Studničky Petr Pokorný z Občanského sdružení pro bezpečnější dopravu v obci Velemín.
Naděje, že se dálnice dostaví, vyjádřil ve Stalo se dnes Petr Pokorný z Občanského sdružení pro bezpečnější dopravu v obci Velemín
„To není ekologie, to není pro přírodu. Tady se jde proti přírodě, proti lidem. Jestli najde soud nějaký paragraf proti tomu, to by byla největší výhra,“ dodává.
Obyvatelé malých vesniček, přes které se doposud kriticky soustředí nákladní přeprava, čekají na dálnici jako na vysvobození.
„Každou minutu tam projíždí kamion a nedá se přejít na druhou stranu. Navíc si řidiči velkých náklaďáků hledají objízdné trasy po malých silničkách, kde je podloží dělané na volské povozy,“ popisuje Pokorný.