Finišuje výkup pozemků pro východní úsek Pražského okruhu. Výstavba by měla začít příští rok
Do poloviny příštího roku chce stát vykoupit všechny pozemky pro stavbu východní části Pražského okruhu. Téměř třináct kilometrů dlouhý úsek propojí dálnice D1 a D11. Stát za něj zaplatí 9,5 miliardy korun. Vykoupit zbývá ještě patnáct procent pozemků.
K vykoupení pozemků, kudy by měla vést východní část Pražského okruhu, zbývá zhruba 15 procent půdy.
Ředitelství silnic a dálnic vykupuje poslední pozemky pro stavbu jihovýchodní části Pražského okruhu. Více v reportáži Tomáše Malečka
„To jsou případy, kdy se například nedaří kontaktovat ty majitele pozemků. Někteří mohou být po smrti a není vypořádáno dědictví, někteří jsou dlouhodobě v zahraničí a třeba ani nevědí, že ty pozemky mají,“ vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Nejzazším řešením může být vyvlastnění pozemků. „Není to nic jiného než prodej pozemku bez zajištěného souhlasu majitele,“ přibližuje mluvčí.
Vydání stavebního povolení pro východní části Pražského okruhu očekává stát ještě v tomto roce, výstavba by pak měla začít koncem příštího roku. Na trase budou dva tunely a pět mostů.
„Samozřejmě plánujeme protihlukové zdi, aby nic neobtěžovalo místní lidi. Bude jich tu šestnáct o celkové délce 7800 metrů,“ dodává Rýdl.
Ekologické kompenzace
Zásah stavby do krajiny bude Ředitelství silnic a dálnic kompenzovat v šestnácti lokalitách, třeba nad rybníkem v Počernicích vzniká biotop pro vodní ptactvo.
Barrandovský most se opět rekonstruuje. Řidiči musí ve špičkách počítat až se čtvrthodinových zpožděním
Číst článek
„Budujeme zejména nové tůně, obnovujeme nebo budujeme nové mokřady, stavíme suché zídky pro plazy jako pobytová a hibernační stanoviště, vyvěšujeme budky pro zpěvné ptactvo i pro dravce,“ popisuje Jiří Francek ze společnosti NaturaServis.
Ekologické kompenzace vyjdou na jednotky milionů korun. „Mým odhadem máme už více než tři čtvrtiny hotové,“ dodává Francek.
Východní část okruhu propojí dálnice ze severu a východu. Stavba této části okruhu by měla začít příští rok. První úseky by měli dělníci dokončit v roce 2027.
Celý vnější okruh Prahy má měřit přibližně 38 kilometrů, v provozu je teď zhruba polovina. Zbývající úseky čeká posouzení vlivu na životní prostředí, takzvaný proces EIA.