Scheinherr: Pražský dopravní podnik tíží letité smlouvy, aktuální kauza je závažná jako Dozimetr
Po razii v sídle pražského Dopravního podniku (DPP) policie obvinila třináct lidí, které podezírá z manipulace s veřejnými zakázkami a braní úplatků, a to včetně členů představenstva a dozorčí rady. „Je to velice závažné, v podstatě je to podobná kauza jako Dozimetr,“ míní v pořadu Interview Plus opoziční zastupitel a předseda strany Praha sobě Adam Scheinherr.
Bývalý náměstek pro dopravu připouští, že informace o celé kauze má jen z médií. I proto také svému nástupci ve funkci Zdeňku Hřibovi (Piráti) vyčítá, že dosud nesvolal mimořádné jednání dozorčí rady dopravního podniku. Hřib se hájí, že je nemocen a hledá vhodný termín.
Jak závažná je aktuální kauza Dopravního podniku hl. m. Prahy? Odpovídá Adam Scheinherr, pražský zastupitel a šéf uskupení Praha sobě
Vyšetřování se týká zakázky na komplexní bezpečnostní systém metra z roku 2010 v hodnotě 5 miliard korun, kterou prověřovaly audity v letech 2019 a 2022. „Některé závěry byly závažné, dozorčí rada se tím zabývala, ale nezjistilo se nic, kvůli čemu by mělo být třeba podávat trestní oznámení,“ přibližuje.
Podle Hřiba by měl být odvolán generální ředitel Petr Witowski, přestože nefiguruje mezi obviněnými. „Nebyl obviněn ani v kauze Dozimetr, naopak spolupracuje s policií a podává vysvětlení. Pokud někdo není obviněn, pak nemá být jen tak zbrkle odvoláván,“ namítá Scheinherr.
Poukazuje na to, že Dopravní podnik hlavního města Prahy je důležitá firma s miliardovým rozpočtem a je třeba ji řídit na základě faktů. „Teď konečně padají obvinění a policie ty kauzy dotahuje k soudu. To si myslím, že je úspěch. Obrací se to,“ dodává s tím, že předmětná zakázka pochází ještě z dob primátora Pavla Béma (ODS).
Řízení samospádem
Podle opozičního zastupitele Patrika Nachera (ANO) by měl odstoupit naopak Hřib, protože buďto o nekalostech v dopravním podniku věděl a kryl je, anebo nevěděl, a pak je politicky a manažersky nekompetentní.
Všichni obvinění v kauze zakázek pražského dopravního podniku jsou stíháni na svobodě
Číst článek
„Hřibovy poslední kroky určitě beru jako nekompetentní. Třetí den hledat termín pro svolání dozorčí rady v takto závažné kauze mi přijde zkrátka málo. On ani nemá k dopravnímu podniku vztah, s manažery se neschází tak často, jako jsem se scházel já, a nechává ho řídit samospádem. Možná toto je i důsledek,“ přidává se Scheinherr.
Vlastní odpovědnost odmítá s poukazem na zmíněné dva zadané audity, přičemž dozorčí rada prý kontrolovala i naplňování nápravných opatření.
„V dopravním podniku je bohužel několik letitých smluv, které sahají třeba až do 90. let a od kterých se musí oprostit. Několik smluv se nám podařilo vypovědět, změnit nebo přejít z outsourcingu na insourcing, například u dodávek tepla. Tohle historické dědictví ale vedení stále tíží,“ uzavírá.
Poslechněte si celý rozhovor v Interview Plus, audio najdete nahoře ve článku.