Sněmovna bude opět rozhodovat o omezení billboardů u silnic

Poslanecká sněmovna bude opět rozhodovat o návrhu, který má omezit billboardy u silnic. Senát změnil původní předlohu, která počítala s úplným odstraněním billboardů. Namísto toho horní komora navrhuje odstranit velkoplošné reklamy jen od dálnic a silnic první třídy.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

reklamy u silnice

reklamy u silnice | Foto: Jan Rosenauer

Senátorka za ODS Veronika Vrecionová, autorka senátních pozměňovacích návrhů, má ke změnám několik důvodů - minimalizovat možnost hrozících mezinárodních arbitráží, v případě úplného zrušení venkovní reklamy nemalé ekonomické dopady na firmy, které se podílejí na reklamním trhu, ochrana částí příjmů měst a obcí v pronájmu svých pozemků a ploch pro venkovní reklamu.

Senátní návrh také podle Vrecionové respektuje požadavky odborníků na zákaz především u komunikací, kde se jezdí rychleji než 80 kilometrů v hodině a kde by mohly hrozit případné autonehody.

Přehrát

00:00 / 00:00

O omezení billboardů u silnic mluvili v Ozvěnách dne senátorka za ODS Veronika Vrecionová a ředitel obecně prospěšné společnosti Acta non verba Vojtěch Razima

„Tady jde o to, zanechat pokud možno svobodný trh, jde i o pracovní místa nejen v reklamních agenturách, ale ve všech firmách, které se reklamou zabývají – tiskárny, grafická studia, distribuční firmy. V době ekonomické recese je velice důležité na toto myslet a snažit se pracovní místa zachovávat,“ vysvětluje Vrecionová.

S takovou interpretací ale nesouhlasí Vojtěch Razima, ředitel obecně prospěšné společnosti Acta non verba, která usiluje o odstranění billboardů od silnic.

„Když bude přijat její pozměňovací návrh, tak se zákaz billboardů rozředí k poměru 1 ku 10. V původním návrhu bylo zakázat billboardy u dálnic, u silnic první, druhé a třetí třídy. Teď je to zákaz jenom u dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Těch je pouhých 10 procent. Takže hovořit o tom, že se to rozředí jen o 10 procent jako o kompromisu, to se mi opravdu nezdá, protože to není pravdivé,“ říká Razima.

Podle něj v důsledku kolize s billboardem umírá ročně deset lidí.

„Jestliže by byl přijat původní návrh, tak řekněme, že by zmizelo 90 procent billboardů, tedy by bylo zachráněno 9 lidských životů. Já doufám, že paní senátorka má velmi dobře spočítáno, kolik tou svojí novelou, tím svým změkčením a rozředěním ušetří státnímu rozpočtu a může nám říct, kolik v jejich výpočtu stojí jeden lidský život,“ ptá se Razima.

Senátorka Vrecionová to ale považuje za falešnou argumentaci.

„Když jsem mluvila se zástupci ministerstva dopravy a dalšími odborníky, tak podle nich drtivá většina kolizí, ke kterým dochází kvůli billboardům, je na silnicích, kde se jezdí více než 80 kilometrů v hodině,“ brání se Vrecionová.

Michaela Vydrová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme