Spuštění státních maturit je opět ohroženo
Státním maturitám hrozí odložení o další rok. Vyplývá to ze zprávy o stavu příprav reformy maturity, kterou má Český rozhlas k dispozici. Píše se v ní, že ještě není dostatečně připravena organizace zkoušky pro všechny střední školy, proškoleni nejsou ani učitelé.
Státní maturita se připravuje přes deset let. Třikrát se už odložila a nyní jí hrozí další zdržení. Daňové poplatníky stála stovky milionů korun, jen letos za ní ministerstvo školství zaplatí další půl miliardy korun.
Zpráva, kterou projednal školský výbor Poslanecké sněmovny, upozorňuje na možná rizika přípravy zkoušky. Například říká, že je potřeba dostatečně zajistit organizaci maturity.
Na přípravu státní maturitní zkoušky jsme se ptali ředitele Cermatu Pavla Zeleného v Ranním interwiev Radiožurnálu
Navíc je nutné kvůli spuštění maturit v roce 2011 změnit i zákon. V něm se například má upravit zabezpečení zkoušek, aby data z testů neunikla před konáním maturity. Důležité bude i to, kolik nejméně bodů musí maturanti u zkoušky získat, aby ji udělali.
Pavel Zelený, šéf ministerské organizace Cermat (Centrum pro zjišťování výsledků ve vzdělávání), která má přípravu maturity na starosti, ale nepochybuje, že se vše stihne podle harmonogramu.
"Je třeba říct, a v tom je zpráva velmi mylná, že tyto technické změny zákona v žádném případě nepodmiňují realizovatelnost maturity. Je to mnohem komfortnější řešení, co navrhuje ministerstvo, když to ale nebude, tak žádný problém," zdůraznil Zelený ve vysílání Radiožurnálu.
Ministryně nepochybuje
Pochybnosti nemá ani ministryně školství Miroslava Kopicová. Domnívá se, že je státní maturita dobře připravena a neočekává, že by se její start v roce 2011 odložil. Potřebné úpravy v zákoně, které mají zajistit bezpečnost zkoušek se podle ní stihnou schválit. Pokud by to poslanci nestihli schválit, maturita i v tomto případě není podle Kopicové ohrožena:
"Příprava maturit jde podle harmonogramu, jsem s ní spokojená. Do výběrových řízení se nám hlásí renomované firmy. Schválení novely školského zákona neovlivní spuštění zkoušky."
Právě výběrová řízení, vypsaná na dodavatele technického vybavení do škol, by se nemusela stihnout. Ani to ale nepovažuje Kopicová za problém:
"Kdyby se teoreticky stalo, že budou nějaké problémy, že by se někdo odvolával, máme připraveno náhradní řešení."
Ministerstvo by podle ministryně školství Miroslavy Kopicové rozdělilo velké zakázky za stovky milionů korun na malé. Pokud by byly pod dva miliony korun, ministerstvo by nemuselo vypisovat nová výběrová řízení. Tím by se proces urychlil.
Přípravu maturit provázejí spory
Poslanci napříč politickým spektrem se obávají, že novelu školského zákona nestihnou do květnových voleb schválit. To může ohrozit bezpečnost zkoušky.
Podle bývalého ministra školství Ondřeje Lišky ze Strany zelených ze zprávy vyplývá, že úředníci žádají o další odklad nové podoby maturitní zkoušky.
"S velkou lítostí musím konstatovat, že chyby, které jsem při přípravě státní maturitní zkoušky našel, a které padají na hlavu Cermatu, pana ředitele Zeleného, se nyní opakují," uvedl Liška.
Zelený označil Liškovo vyjádření za součást předvolebního boje. "Je zřejmé, že pan bývalý ministr, nyní předseda Strany zelených se snaží z tématu udělat volební téma, a tím pádem musí nejdřív vystrašit a potom přinést řešení," podotkl šéf Cermatu.
Navíc obviňuje Lišku, že za zdržení příprav maturity může on. Právě Zeleného bývalý ministr školství odvolal z funkce, protože podle něj špatně maturitu připravoval. Liška odpovědnost za zdržení zkoušky odmítá.
Politici připouštějí odklad
Ke stavu příprav státní maturity je pesimistický také poslanec Ivan Ohlídal z ČSSD. "Mám obavu, že se to nepodaří stihnout, pokud se nestane něco výjimečného. Dokonce první čtení zatím nebyla vůbec zařazena na pořad této ani příští schůze. To znamená schůze, která se týká přelomových týdnů leden, únor," přiblížil.
S přípravou projektu státních maturit je zatím spokojen poslanec Walter Bartoš z ODS. Připouští ale možná rizika schválení novely školského zákona.
"Ono se to musí podle mě stihnout. Pokud by situace dospěla do takového stádia, že se nestihne generální zkouška, tak maturity samozřejmě budeme muset odložit," řekl Bartoš.
Lidovecká poslankyně Michaela Šojdrová považuje zvládnutí příprav zkoušek za reálné. Překvapilo ji však odložení maturitní generálky, která byla původně plánovaná na jaro tohoto roku.
"Ten odklad je samozřejmě možný, ale zase to může navodit nejistotu. Myslím si, že výbor a zástupci všech politických stran vyjádřili ochotu maximálně pomoci ministerstvu v tom, co Poslanecká sněmovna může ovlivnit. To znamená, pokud by bylo třeba změnit zákon," uvedla Šojdrová.
S přípravou nejsou spokojeni učitelé ani ředitelé škol
Učitelé ani ředitelé středních škol a gymnázií nejsou s přípravou státních maturit nejsou spokojeni. Kritizují hlavně školení pedagogů ke státním maturitám.
Předseda Asociace ředitelů gymnázií Alfred Dytrt dokonce potvrdil, že samotná asociace pochybuje o stavu příprav maturitní zkoušky a vydala k tomu své stanovisko.
"Kde konstatujeme určitá rizika toho co probíhá, aniž bychom věděli, že se opět uvažuje o nějakém odkladu. Jedno z kritických míst bylo také to, že úroveň školeni i lektorů nebývá vždy vyvážená. Takže učitelé se vracejí s různými pocity," přiblížil
Ředitel Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička popsal, co přesně na školení učitelům vadí: "Pochybnosti se týkají toho, že v současné době probíhá školení učitelů, budoucích hodnotitelů a budoucích zkoušejících. Vzdělávání učitelů je poměrně složitá, nesmírně zdlouhavá záležitost, která z našeho pohledu neprobíhá tak, jak by měla."
Problémy byly podle Růžičky hlavně v tom, že školení byla víceméně direktivní. "Učitelé a v podstatě i vedení školy do docela těžko nesli a zvládali," dodal.
Státní maturita není v Evropě výjimkou, má jí například Polsko nebo Slovensko. České ministerstvo školství si od zavedení jednotné zkoušky slibuje, že bude jasné, jakou váhu má středoškolský diplom. Doposud totiž u nás neexistuje srovnání, jaké znalosti má gymnazista nebo učeň.
Navíc má jednotná zkouška napříště prověřovat spíše studentovu schopnost uvažovat, než jeho nabiflované znalosti.