Stávky na dráze se prý zúčastnila drtivá většina strojvůdců
Výstražnou stávku ve čtvrtek zorganizovala odborová organizace strojvůdců. Na železnici se tak v poledne zastavily vlaky, ale jen na půl hodiny. Navíc nestávkovali všichni strojvedoucí. Zatímco vedení Českých drah tvrdí, že půlhodinový protest poznamenal provoz po železnici jen zanedbatelně, Federace strojvůdců a cestující to vidí jinak.
Menší odborová centrála na dráze - Federace strojvůdců - vyhlásila stávku kvůli nesouhlasu s částí nového, dosud neschváleného zákoníku práce. Vadí jim novinka, podle které by při kolektivním vyjednávání šlo právě méně početné odborové organizace vyřadit ze hry. Stávka začala přesně v poledne, a přestože provoz je v té době klidnější, u pasažérů, kteří museli čekat ve stojících vagónech, příliš pochopení nenašla.
"Co má co stávkovat, je státní zaměstnanec," rozčiloval se jeden z pasažérů.
"Stávka je naprosto zbytečná, kdyby se radši zlepšila kvalita. Stávka na půl hodiny naprosto nic neřeší," myslí si další cestující.
Lidé si stěžovali také na nedostatek informací; do poslední chvíle totiž nebylo jasné, který vlak nakonec zůstane stát.
Zpožděným vlakem v té době zřejmě necestoval mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj, podle kterého stávka ovlivnila provoz jen minimálně. "Nenarušila příliš provoz na železnici; my jsme zaznamenali podíl zhruba 4,8 procenta vlaků na celkovém počtu spojů, které České dráhy denně vypravují."
Mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček odhadl, že práci zastavili téměř všichni členové, kteří měli v poledne službu. "Stávkovalo až 100 procent těch, kteří měli službu, takže já bych to odhadl kolem 300 našich členů. Ale velký počet, možná jednou tolik strojvedoucích si našlo ve svém volnu čas, aby své kolegy přišli podpořit."
Federace strojvůdců bude za vypuštění paragrafu, který by umožňoval obejít menší odborové organizace, bojovat dál. V krajním případě nevylučuje ani časově neomezenou stávku.