Tradiční ženské a mužské role padají, dívek na technice přibývá
Počet dívek, které začaly studovat technický obor na vysoké škole, se zvyšuje. Vyplývá to z údajů samotných škol i ze statistiky Ústavu informací ve vzdělávání. Zatímco v roce 2005 technický obor studovalo sedmnáct tisíc žen, loni už jich bylo o sedm tisíc více. Většina škol, nebo jejich fakulty se zaměřením na techniku, se totiž rozhodly pro kampaň cílenou hlavně na dívky. A ani to, že chlapci studují „holčičí“ obory, není utopie.
Většina středoškolaček se bojí vědy i techniky a už vůbec je nenapadne, že by mohly tyto obory studovat. Některé vysoké školy se ale rozhodly tento trend prolomit. České vysoké učení technické vytvořilo v roce 2008 kampaň v podobě webových stránek: „Holky, pozor" a už teď má obrovské výsledky, potvrzuje Alexandra Hroncová z rektorátu ČVUT.
„Největším skokanem je fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT. V roce 2009 tam bylo kolem 520 uchazečů, z toho 317 bylo dívek. V roce 2010 to už bylo téměř tisíc uchazečů a z toho 628 dívek. V letošním přijímacím řízení, které ještě není uzavřené, už je to asi 1200 uchazečů a dívek je z toho 889,“ říká.
Kampaň šla ruku v ruce i s jinými, i proto se podle Hroncové zvedly počty všech uchazečů o studium. Holkám se ale věnovala zvláštní péče. ČVUT představila všechny obory buď prostřednictvím absolventek, nebo i stávajících studentek.
„Cílem webových stránek je prezentovat vědu a techniku, zejména pak studium na ČVUT i tímto netradičním, holčičím pohledem a představit technické věci tak, aby se jich tato cílová skupina nebála a už vůbec nebála přihlásit na naše obory,“ pokračuje.
A tak jsou mezi nimi ty, které vyhrávají soutěže manažera roku, jaderná fyzičky, nebo i slévačka. Raritou už ale vůbec nejsou architektky. „Vždycky se mi líbil interiér a interiérový design. Chodila jsem na kreslení, pak jsem maturovala z geometrie,“ říká jedna ze studentek architektury.
I ostatní vysoké školy zaznamenaly vyšší počet dívek na přihláškách ke studiu. Například Fakulta informačních technologií Vysokého učení technického v Brně díky letní škole pro středoškolačky získala za čtyři roky dvojnásobný počet studentek.
Stereotypní model práce žen a mužů přetrvává stále. Existují ale výjimky. A to na obou březích nabídky oborů, jak vysokoškolských, tak i ve středoškolském sektoru. Například na Střední zdravotnické škole v Příbrami jsou v jedné třídě mezi šestadvaceti děvčaty dva kluci – Martin a Martin.
„Chtěl jsem původně na uměleckou školu, ale tam jsem se nedostal. Potom byla možnost jít sem. Teď chci být záchranář,“ říká jeden z chlapců.
„Odmalička jsem chtěl být doktorem, takže pro mě to byla jasná volba v dalším postupu na vysokou školu,“ říká zase druhý Martin.
Nabídkou nových oborů, převážně zdravotnického lycea ale počet zájemců z řad mužského pokolení o zdravotnické školy vzrostl. Potvrzuje to i ředitel školy Václav Kočovský.
„Zdravotnické školy skutečně bývaly monotematicky dívčí a od přelomového milénia chlapců přibývá. Určitě je to dobře. A protože máme vyšší odbornou školu, kde je obor diplomovaný zdravotnický záchranář, je na oboru asi 60 až 70 procent chlapců, protože se předpokládá značná fyzická zdatnost a odolnost,“ vysvětluje ředitel.
O fyzičce hovoří i Martin s Martinem. „Je tam lepší fyzická příprava. V tomhle jsou chlapi rozvážnější a uchovají si chladnější hlavu než ženy.“
Ani jeden z nich sice nemá nalinkovaný životní scénář zdravotní sestry v nemocnici, ale zdravotní škola je nutná k jejich další práci.