Trest pro Lacinu může varovat další piráty, shodují se experti
Na pět let do vězení poslal středočeský krajský soud Luboše Lacinu za to, že na dálnici D1 vytlačil z vozovky jiné auto. Trest zahrnuje také sedmiletý zákaz řízení. Luboš Lacina se řidičce i jejímu spolujezdci omluvil, sám ale trvá na tom, že auto z dálnice nevytlačil záměrně. Odborníci z dopravy mluví o odpovídajícím trestu a stále se rozšiřující agresivitě řidičů na českých silnicích.
„Lacina je 40tiletý člověk, který se nějakým způsobem profesně vyvíjel, za posledních 15 let najezdil 750 tisíc kilometrů se ztrátou jedním nebo dvěma body. Profesně ve smyslu pracovního zařazení byl velice dobře hodnocen všude. Tam nebyly žádné předpoklady k nějakému masivnímu, agresivnímu jednání. Jednal neadekvátně,“ říká dopravní psycholog a člen konsorcia akce ‚Nemyslíš – zaplatíš‘ Martin Kořán, který na Lacinu vypracoval psychologický posudek.
Lidé, kteří s sebou vozí pistole, basebalové pálky, nože a neváhají minimálně vytlouci okno, utrhnout stěrače, popřípadě fyzicky napadnout druhého řidiče, si podle Kořána zřejmě uvědomí, že se po tomto případu na českých silnicích takto chovat nemohou a že soudy budou takové jednání trestat přísně:
„Myslím si, že tenhle trest je odpovídající, byť nedošlo k usmrcení, ale žena, i její spolujezdec si ponesou dlouhodobě, možná celoživotně posttraumatickou stresovou poruchu, to znamená, že si ta žena už nesedne za volant,“ dodává Kořán.
Projevy agresivity na českých silnicích rostou. Podle ředitele Služby dopravní policie Leoše Tržila je to způsobeno odrazem vývoje ve společnosti:
„Spouštěcím mechanismem agresivity při řízení může být stres nebo časová tíseň. Člověk pak má snahu k hazardnější a riskantní jízdě související s vyšší rychlostí.“
Podle evropského průzkumu, který se prováděl také v České republice, 49 procent řidičů uvádí, že se pravidelně setkává s agresivním chováním na českých silnicích. Deset procent řidičů připouští, že i oni sami se tohoto činu dopouštějí. V průzkumu, který se prováděl v celkem 22 zemích Evropské unie, patříme do průměru.
„Doba je uspěchaná, tlaky na člověk jsou značné a silný dopravní prostředek ve vás pocit nadřazenosti ještě umocňuje,“ říká ředitel divize bezpečnosti provozu Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.
Zatímco agresivita na českých silnicích stoupá, nehodovost klesá. Pokles lze přičíst podle dopravního experta a poslance Stanislava Humla kvalitnějšímu technickému stavu vozidel, bodovému systému a sankčnímu opatření státu:
„Pokud se veřejnosti vysílá signál na tomto rozsudku - 5 let vězení a 7 let zákazu činnosti za evidentní a prokázanou agresivitu za volantem, tak je to velmi dobrý signál, mně se ten signál velmi líbí.“
V Poslanecké sněmovně leží návrh zákona, kterým se zpřísňují hrubé přestupky z hlediska bodového hodnocení, poslanci se také budou zabývat otázkou osoby blízké a celého sankčního prostředí vymahatelnosti práva v oblasti přestupku i trestných činů.