V Pardubicích začíná vysouvání nejdelšího lanového mostu v republice. Trvat bude půl roku
Práce na výstavbě nejdelšího lanového mostu v republice jedou i v zimě na plno. Právě v těchto dnech zahajují dělníci výsuv první části obří ocelové konstrukce v trase severovýchodního obchvatu Pardubic. Most bude mít na délku 250 metrů a do léta překlene Labe a jeho slepé rameno.
Stavební firma v nebližších dnech začne jednotlivé díly vysouvat přes řeku, což potrvá asi půl roku. Rozpětí mostu bude 135 metrů. Mostní stavba přes Labe vzniká od loňska a je součástí severovýchodního obchvatu. Práce mají kvůli komplikacím s výkupem pozemků zpoždění. Problémy způsobily i nedávné záplavy.
Rychlostí půl metru za minutu začnou v těchto dnech vysouvat první část unikátního lanového mostu
„Stavba má napjaté milníky, není možné mít kvůli mrazu technologickou přestávku. Jedná se o výjimečné mostní dílo. Výsuv mostu je nejvhodnější varianta. Čeká nás osm výsuvů po 32 metrů dlouhých taktech. Stavba se připravovala celý loňský rok," řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Unikátní konstrukce
Stavba lanového mostu začala loni v září. Podle mostního experta Petra Vítka se komorový most staví ve dvou výrobnách. V první dělníci dělají spodní desku a stěny komory. Následně se zhotovená část přesune do druhé výrobny, kde se doplní šikmé vzpěry a horní deska.
„Co je unikání, že se u výsuvu osazují do horní desky přípravky pro kotvení závěsů, což jsou mohutné konstrukce, silně vyztužené. Pak se celá konstrukce posune o 32 metrů. Vepředu na konstrukci je takzvaný výsuvný nos. Most se vysouvá přes dočasné podpory, které jsou od sebe vzdálené asi 40 metrů. Jsou betonové, kvůli tuhosti a spolehlivosti,“ řekl Vítek z firmy Hochtief CZ.
V Klatovech bourají nový most, kontrola objevila několik závad. Dodavatel vyrobil vadné díly
Číst článek
Silničáři i zástupci stavební firmy teď doufají, že mrazy nepotrvají dlouho a nezkomplikují další práce. Problémy nedávno nastaly také kvůli záplavám. „Dno Labe se vymlelo až o tři metry do hloubky. S tím jsem se ještě nesetkal. Jedna z podpor v Labi použitých pro stavbu se obnažila,“ řekl Vítek.
Půlroční zpoždění
Kromě komplikací s povodněmi stále silničářům chybí 300 metrů nevykoupených pozemků u budoucí mostní stavby. „To je zásadní komplikace pro dokončení stavby. Právě probíhá vyvlastnění pozemků. Původní termín dokončení severovýchodního obchvatu byl naplánovaný na jaro 2025, termín budeme posouvat na podzim příštího roku,“ řekl Mátl.
Pozemky jsou v místě trasy silnice, bez nich nemůže být stavba dokončená. „Zbudovali jsme podél nich provizorní komunikaci, aby se zhotovitel mohl dostávat na celé staveniště. Majitelé jednali o ceně pozemků,“ řekl Stanislav Král z pardubické pobočky ŘSD. Příprava obchvatu trvala silničářům od roku 2006. Stavba úseku dlouhého 4,2 kilometru začala v prosinci 2022.
Přeložka silnice I/36 začíná na Dubině u Lidlu, kde se napojí na okružní křižovatku, dál přetíná Labe a povede přes Hradeckou ulici až k okružní křižovatce u obchodu Globus. Náklady jsou téměř 1,5 miliardy korun.