Vodorovné značení pomalu mizí z českých silnic. Kvůli vybledlým čárám roste riziko dopravních nehod

Jednou z nejčastějších příčin smrtelných dopravních nehod v Česku je náhlé přejetí do protisměru. Vyplývá to ze statistik policie. Dopravní policisté Radiožurnál upozornili na to, že příčinou takového střetu může být kromě nepozornosti i vybledlé nebo špatně viditelné vodorovné dopravní značení. Tedy bílé čáry a různé šipky na silnicích, které řidičům pomáhají udržet se ve svém jízdním pruhu.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový úsek rychlostní silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem

Ilustrační foto | Foto: Zdeněk Trnka | Zdroj: Český rozhlas

„Kvalitní vodorovné dopravní značení, to znamená čáry na silnici, řidičům jednoznačně definují, kam na vozovce patří, který je jejich jízdní pruh,“ popisuje pro Radiožurnál dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Na některých silnicích je ale vodorovné značení vybledlé nebo úplně oježděné, jako například v liberecké Vítězné ulici.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vodorovné značení pomalu mizí z českých silnic. Kvůli vybledlým čárám roste riziko dopravních nehod. Téma pro Luďka Hubáčka

„Není tady vůbec žádné značení. Kolikrát máme svislé značení, kde máme vyznačené jízdní pruhy, ale vodorovná značka, která doplní tu svislou, řidiči řekne: Ano, jedeš doleva a máš se zařadit do levého pruhu. Vodorovná značka ti přesně řekne, kde ten pruh je,“ vysvětluje Budský s tím, že velmi důležité je to hlavně pro řidiče, kteří dané místo neznají.

Vybledlé bílé čáry nebo šipky na silnicích vadí ale také libereckým řidičům. Mezi nimi je i Stanislav Poskočil. „Najednou se vám tam objeví kamion nebo autobus a nevíte, jestli se tam vejdete,“ popisuje.

Ředitelství silnic a dálnic nicméně tvrdí, že vodorovné značení na dálnicích a silnicích prvních tříd pravidelně opravují. Třeba nedávno obnovoval vybledlé bílé čáry jeden stroj na dálnici D4. A jaké metody při tom silničáři používají?

Říjnové změny na silnicích: záchranářská ulička, dvoubarevné majáky a obsah lékárniček

Číst článek

„Jednak je to barva, kde máme záruku dva roky s tím, že vydrží na běžných komunikacích tři až čtyři roky. Potom samozřejmě používáme plast, což je relativně moderní metoda, a má své výhody. Máme na něj záruku tři roky, ovšem máme zkušenost, že někdy vydrží i devět,“ říká pro Radiožurnál mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Na hodně frekventovaných silnicích ale tak dlouhou životnost zaručit nemohou. Podle Rýdla hodně záleží na tom, jak často řidiči různé čáry a šipky přejíždějí. Značení pak může vyblednout výrazně dříve.

Roli hrají i finance

Na dvouproudé silnici mezi Královým Dvorem a Berounem musí řidiči udělat kratičkou „myšku“, aby se nedostali do protisměru. Bez značení to ale nepoznají.

„Když dopravní značení chybí, tak šofér není dostatečně informován o tom, že je tam riziko kolize s protijedoucím vozidlem nebo že se po něm chce nekompromisní myška, uhnutí. Představte si, že sem pojede cizinec nebo někdo, kdo to nezná, prší a je tma. Tahle situace si pak říká o nehodu,“ upozorňuje dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Budský.

3:32

Česko plné sloupků. ‚Zelenobílé balisety jsou levným a snadným řešením, zneužíváme je,‘ říká expert

Číst článek

Značení je na silnici druhé třídy kousek od Berouna vybledlé už delší dobu. Obnovu bílých čar a šipek na silnicích nižších tříd má na starost Krajská správa a údržba silnic, v tomto případě Středočeského kraje.

Technická náměstkyně Krajské správy Ludmila Poupětová říká, že stav vodorovného značení kontrolují pravidelně, ale jejich obnova je závislá na rozpočtu. „Je to odvislé i od finančních prostředků, které máme přiděleny,“ potvrzuje.

A právě možná kvůli omezenému rozpočtu obnovují podle Poupětové nejdřív silnice, kde jezdí autobusové linky.

Ve městech se pak hlavně zaměřují na malování přechodu pro chodce. Také policisté se snaží na nevyhovující značení upozorňovat. Loni správcům komunikací nahlásili téměř 15 tisíc závad, kam patří kromě klasických cedulí i vybledlé vodorovné značení.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme