Vyjednávání o prodeji L-159 do Jordánska zřejmě skončila
Česká republika už několik let objíždí svět a nabízí vládám jiných států letouny L-159. Aktuálně ministerstvo obrany domlouvalo prodej bitevníků s Jordánskem, ale jednání už zřejmě skončila. Zájem mají o tyto stroje ale i Maďaři.
Jordánsko je v tuto chvíli pro Českou republiku jedním z klíčových partnerů. Využívá odminovací komplety Božena 5 k vyčištění údolí řeky Jordán, a také projevilo zájem o některé letouny L-159, které bez využití stojí v hangárech Aera Vodochody.
Náměstek ministra financí Jan Fulík Radiožurnálu potvrdil, že vyjednávání o podmínkách prodeje L-159 už je prakticky u konce. Podle něj je v tuto chvíli záležitost už na rozhodnutí nejvyšších jordánských představitelů.
Prodej letounů L-159 z Aera Vodochody. Téma pro Nikolu Bojčeva v Odpoledním Radiožurnálu.
„My za ministerstvo obrany i ČR můžeme mít čisté svědomí – udělali jsme všechno pro to, aby ten obchod dobře dopadl, ale je to na jordánské straně,“ uvedl.
Za poslední roky zástupci ministerstva objeli s nabídkou prodeje letounů L-159 prakticky celý svět. První velký úspěch a pomyslný průlom znamená až dohoda se Španělskem o výměně za transportní letadlo CASA. „Pět letounů, byť jsou ještě ve Vodochodech, má už jiného vlastníka,“ řekl Fulík.
Zájem má Maďarsko
„Můžu také zmínit, že už proběhl i první cyklus maďarských pilotů na L-159. Takže pokud bych měl říct jeden příklad partnera, který o té technologii velmi vážně uvažuje, tak určitě bych zmínil právě ono Maďarsko,“ dodal
Fulík nepotvdil, že by mohlo z výměny se Španělskem sejít, přestože se o ní už delší dobu spekuluje. Barter pěti bitevníků za transportní letoun nicméně vázne už přes rok. Chyběl totiž souhlas USA k vývozu podzvukových strojů, které jsou plné amerických součástek.
Problémem je už také údržba uskladněných letadel v provozuschopném stavu. Viceprezident Aera Vodochody Petr Kudrna Radiožurnálu řekl, že před časem udělali speciální zkoušku - prototyp letadla nechali zabalit do speciální folie.
„Letadlo se vlastně neprodyšně zabalí, protáhne se to dusíkem, takže v obalu je inertní atmosféra a navíc jsou tam nějaké odvlhčovače. Je do toho zaveden senzor, ke kterému se připojí notebook a dá se pravidelně periodicky kontrolovat stav atmosféry v obalu,“ vysvětlil.
V hangárech Aera Vodochody je teď 38 volných letounů L-159 a další tři stroje, které už vlastní Španělsko ze zmíněné transakce.