Za půl roku zemřelo na silnicích 228 lidí. Nejčastěji byla na vině únava a nevěnování se řízení
Při dopravních nehodách v Česku zemřelo během prvního pololetí 228 lidí, což je o pět více než loni. Nejtragičtější byl červen. Podle policejních statistik je nejčastější příčinou nesoustředěnost a nevěnování se řízení.
Nesoustředěnost se nevyplatila ani mladé řidičce a její kamarádce, které havarovaly ve čtvrtek večer u Obrnic na Mostecku.
Dívky havarovaly během jízdy, kterou vysílaly živě na Facebooku. Jedna z nich zemřela
Číst článek
Na videu je vidět, jak dívky vtipkují, rozptylují se, mluví o nedodržování předpisů a řidička za jízdy telefonuje. Spolujezdkyně vše natáčí na mobil a jízdu po silnici první třídy živě přenáší na sociální síť Facebook.
„Sto osmdesát normálně jede, blázen holka,“ líčí spolujezdkyně těsně před osudovým okamžikem. Auto nakonec narazilo do protihlukové stěny.
Ze záznamu, který se rozšířil po českém internetu, je slyšet i to, jak lidé postupně přcihází k autu a snaží se zjistit, v jakém jsou dívky stavu a volají záchranáře.
Mládá řidička po převozu vrtulníkem zemřela, spolujezdkyně vyvázla se zraněním.
Čelní střet je téměř nevyhnutelný
Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha zaviní nezkušení, často mladí řidiči asi pětinu všech dopravních nehod.
„Dvacet procent dopravních nehod zaviní řidiči s praxí do pěti let, úplně nejhorší situace je do dvou let. Pokud se budeme bavit o těch tragických, tak to je až 25 procent," řekl Radiožurnálu.
Dlouhodobě nejčastějším problémem v české dopravě je podle Lercha nevěnování se řízení. Spousta řidičů rovněž podceňuje riziko únavy.
„Nebo vykonává nějaké jiné činnosti, které za volant nepatří. Není to jen o tom, že v rozporu se zákonem drží telefon, ale i samotné telefonování, sledování multimediálních zařízení a podobně. Vlivem takového jednání - ať už je to únava, stres, nebo že dělají jinou činnost - potom velmi často vjedou do protisměru,“ přibližuje šéf dopravní policie.
„Díky intenzitě provozu, která dneska u nás je, je čelní střet téměř nevyhnutelný. Velmi často i s nákladním vozidlem.“
Problémem je podle něj i nedostatečná dopravní výchova. „Přestala se na dlouhou dobu učit, do škol se vrátila až v roce 2013. Nicméně velmi tlačíme na to, aby se více systémově vzdělávalo. Podle nás je to nedostatečné, byť se situace zlepšuje,“ říká Lerch.
Vše by podle něj mělo začít v rodině. „Tak, jak se chováme za volantem my, se pravděpodobně budou chovat i naše děti. To bychom si měli uvědomit vždy, když děti přepravujeme,“ nabádá.