Ze žáků vyrůstají na hodinách mediální výchovy noví režiséři, kameramani a novináři

Mediální výchova. Netradiční předmět, kterým se v posledních letech baví řada žáků základních škol. Sami si píší noviny, fotografují, točí krátké dokumenty a televizní zprávy. Na pražské Základní škole Františka Peřiny dokonce vzniklo mediální studio, kde se děti učí ovládat digitální technologie. Z některých žáků tak rostou noví režiséři nebo novináři.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výběr z denního tisku, noviny

Výběr z denního tisku, noviny | Foto: Tomáš Vodňanský | Zdroj: Český rozhlas

Rozhlasovou pohádku pro dospělé sehráli a natočili žáci pražské Základní školy Františka Peřiny. Museli si napsat scénář, sestříhat zvuky, namluvit postavy. Kouzlu zvuku a rozhlasovému médiu propadli na hodinách mediální výchovy. Stejně jako třeba psaní novin.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Petry Benešové o výuce mediální výchovy

„Máme takovou volnost, učíme se novým věcem. Nejvíc mne asi bavilo psaní časopisu,“ říká jeden ze žáků.

Když žáci deváté třídy právě nepřipravují školní čtvrtletník s názvem Letec, kde jsou rozhovory s učiteli, ankety s žáky a zajímavosti ze života školy, často chodí točit krátké dokumenty.

„Máme roztočený dokument o Anežce České. Ono se jim samozřejmě zdá, že dostanou do ruky kameru a příští rok si jedou pro Oskara, pak zjišťují, že desetiminutový dokument je tak náročný,“ vysvětluje učitel Miroslav Maxant, který mediální výchovu vede na pražské škole prvním rokem.

Studenti jsou rozděleni do čtyř mediálních skupin na film, rozhlas, fotografie a noviny. Každá z nich pak musí na konci čtvrtletí odevzdat jeden dokument, rozhlasovou reportáž, časopis a zajímavou fotogalerii.

Mocná média

Začala právě jedna z redakčních porad, kdy si deváťáci v mediálním studiu prohlížejí na monitoru počítače natočené záběry ke krátkému dokumentu. Vybírají ty nejlepší, upravují jejich délku, vymýšlejí titulky, poslouchají podkresovou hudbu a upravují ještě scénář.

Kromě vlastního natáčení nebo psaní novin se ale také žáci dozvídají něco o mediální světě. Například jak může ovlivnit vnímání a také chování lidí.

„Stačí ve své podstatě udělat špatnou reklamu a může to položit velkou firmu. Nebo vypustit kachnu a zkrachuje podnik, který normálně prosperoval. Média jsou silná zbraň,“ říká učitel Miroslav Maxant. Chce, aby děti četly noviny a za týden si z nich vybraly ty nejdůležitější zprávy. A také je vodí na prohlídku rádií a televize, aby se podívaly, jak to chodí v praxi.

Mediální výchova je už dlouhá léta běžným předmětem na zahraničních školách. Na ty české se předmět dostal až v posledních letech s novou reformou školních osnov.

Petra Benešová, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme