Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Jak se Česko postaví k opravám silnic a Green Dealu? Experti z politických stran debatovali o dopravě

Víc než polovina Čechů by zrušila chystaný konec prodeje nových aut se spalovacími motory. Vyplynulo to z dubnového průzkumu agentury Median pro Radiožurnál a Český rozhlas Plus mezi tisícovkou respondentů. Obě stanice ve středu po šesté hodině večer na téma doprava vysílaly další debatu z projektu Česko 2025. Experti z politických stran tentokrát debatovali o tématu dopravy.

ČESKO 2025 Praha (Aktualizováno: 20:10 7. 5. 2025) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z akce Dobrý den Radiožurnálu

Experti z politických stran debatují o dopravě (ilustrační foto) | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Pozvání do debaty na téma dopravy přijali Martin Kupka (ODS), Martin Kolovratník (ANO), Martin Exner (STAN), Radim Fiala (SPD), Václav Vislous (Piráti), Jaroslav Komínek (Stačilo!) a Jiří Vlk (Motoristé).

Experti diskutovali o plánovaném konci prodeje aut se spalovacími motory. Evropská unie pravidla přijala kvůli ochraně klimatu a zdraví. Čtvrtina lidí by normu nechala, ale odložila její platnost po roce 2035. Desetina lidí by záměr neměnila, ukazuje průzkum.

Dalšími tématy debaty byly priority v opravách silnic a dostupnost hromadné dopravy. Podle průzkumu agentury Median lidé chtějí, aby stát upřednostnil opravy silnic 2. a 3. třídy. Dálnice a silnice první třídy jsou pro lidi až následující prioritou. Češi se také shodli, že si přejí levnější a dostupnější hromadnou dopravu.

Elektroaut na českých silnicích přibývá, zákaz těch na benzin a naftu ale Češi nechtějí

Číst článek

„Častější spoje jsou faktorem i pro Pražany, uvedlo to 78 procent z nich, a studenty a žáky, uvedlo 92 procent z nich. Pro Pražany je významnějším faktorem, než pro ostatní lidi z regionů frekvence spojů a čistota hromadné dopravy,“ popisuje Vojtěch Dufek z Medianu.

Veřejnou dopravu stát a často i obce finančně podporuje už teď. Na provoz linkových autobusů a osobních vlaků šlo předloni celkem 33 miliard korun dotací, z toho třetina jsou autobusy a zbytek vlaky. Stát pak přímo dotuje dopravcům ještě slevy na jízdenky pro děti, studenty a seniory. Loni to bylo skoro pět miliard korun.

Jan Pokorný, jas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme