Jak se Česko postaví k opravám silnic a Green Dealu? Experti z politických stran debatovali o dopravě
Víc než polovina Čechů by zrušila chystaný konec prodeje nových aut se spalovacími motory. Vyplynulo to z dubnového průzkumu agentury Median pro Radiožurnál a Český rozhlas Plus mezi tisícovkou respondentů. Obě stanice ve středu po šesté hodině večer na téma doprava vysílaly další debatu z projektu Česko 2025. Experti z politických stran tentokrát debatovali o tématu dopravy.
Pozvání do debaty na téma dopravy přijali Martin Kupka (ODS), Martin Kolovratník (ANO), Martin Exner (STAN), Radim Fiala (SPD), Václav Vislous (Piráti), Jaroslav Komínek (Stačilo!) a Jiří Vlk (Motoristé).
Experti diskutovali o plánovaném konci prodeje aut se spalovacími motory. Evropská unie pravidla přijala kvůli ochraně klimatu a zdraví. Čtvrtina lidí by normu nechala, ale odložila její platnost po roce 2035. Desetina lidí by záměr neměnila, ukazuje průzkum.
Dalšími tématy debaty byly priority v opravách silnic a dostupnost hromadné dopravy. Podle průzkumu agentury Median lidé chtějí, aby stát upřednostnil opravy silnic 2. a 3. třídy. Dálnice a silnice první třídy jsou pro lidi až následující prioritou. Češi se také shodli, že si přejí levnější a dostupnější hromadnou dopravu.
Elektroaut na českých silnicích přibývá, zákaz těch na benzin a naftu ale Češi nechtějí
Číst článek
„Častější spoje jsou faktorem i pro Pražany, uvedlo to 78 procent z nich, a studenty a žáky, uvedlo 92 procent z nich. Pro Pražany je významnějším faktorem, než pro ostatní lidi z regionů frekvence spojů a čistota hromadné dopravy,“ popisuje Vojtěch Dufek z Medianu.
Veřejnou dopravu stát a často i obce finančně podporuje už teď. Na provoz linkových autobusů a osobních vlaků šlo předloni celkem 33 miliard korun dotací, z toho třetina jsou autobusy a zbytek vlaky. Stát pak přímo dotuje dopravcům ještě slevy na jízdenky pro děti, studenty a seniory. Loni to bylo skoro pět miliard korun.