Zestátnění ČEZu, výstavba nových jaderných bloků a vymezování se vůči systému emisních povolenek. O programových cílech vznikající vlády v oblasti energetiky mluví expert Blahoslav Němeček.
V brazilském Belému se koná celosvětová klimatická konference COP 30. Nejen o úspěších a úkolech v oblasti chrany klimatu mluví Ondráš Přibyla, zakladatel a ředitel projektu Fakta o klimat.
Podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje mají některé body návrhu programu nové vlády potenciál poškodit ekonomiku. „‚Podnikatelé‘ Babiš a Havlíček to musí vědět,“ upozorňuje.
Německá ekonomika má letos klesnout už potřetí za sebou. „Je to nový fenomén v poválečné historii, máme vážné problémy s transformací průmyslu,“ říká prezident německého institutu ZEW Achim Wambach.
Unijní lídři budou v tomto týdnu opět jednat o tom, jaký by Evropská unie měla mít další společný cíl pro snížení emisí skleníkových plynů. Z Česka zatím zaznívají odmítavé reakce.
Na sítích se objevilo video, dle kterého se mají v Německu sešrotovat stovky nových vozů Audi s nulovým počtem najetých kilometrů. Realita je ale jiná.
Podle předsedy vlády Petra Fialy (ODS) se na summitu bude jednat také o další podpoře Ukrajiny, o posilování evropské obrany a o opatřeních proti nejlegální migraci.
Velké německé automobilky podle kancléře Merze vyjadřují ohledně cíle EU pochybnosti v situaci, kdy mají problém vytvořit elektromobily, které by obstály v konkurenci vozů z Číny, jako je třeba BYD.
„Nevím, jestli jsme už dosáhli dna, ale věřím, že se do toho vrátí racionalita. Klimatická změna opravdu nezmizí tím, že si jí přestaneme všímat,“ zdůrazňuje.
Filip Turek, volební lídr Motoristů sobě. Milovník aut, který bojuje proti zákazu spalovacích motorů. Propaguje „hranatost“ a má plán zrušit vše, co se mu nelíbí.
Tak, jak jsou milníky nastaveny, to trh v tuto chvíli není ochoten akceptovat. A další klimatické politiky Evropské unie jdou proti tomu, říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
26:22
Praha/Brusel||Jan Bumba, esta|Ekonomika|Interview Plus
„Za poslední dvě desetiletí suma, kterou jsme zaplatili za škody způsobené extrémními událostmi, jenom pro Evropu dosáhla asi 650 miliard eur,“ říká pro Český rozhlas Plus Ladislav Miko.
„Když je stát jediný vlastník firmy, jako je ČEZ, tak jednodušeji zasahuje do cenové politiky, tak jako to dělají celé řady jiných zemí,“ říká generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
„Myslím, že musíme hlavně ctít zásadu, že jde v první řadě o lidi. V minulosti jsme se často soustředili na tu hlavní, zelenou část příběhu. Já jsem to dělal taky,“ říká exprezident Kostariky.
„Poslanci z Evropské lidové strany se snaží do takzvaného discharge vpašovat doporučení, kterými by omezili financování a fungování organizací občanské společnosti,“ popsal bývalý europoslanec Kolaja.
Česko přistupuje podle ministra pro životní prostředí Petra Hladíka z KDU-ČSL ke klimatickým závazkům Evropské unie realisticky. Připouští však, že postoje členů vlády k politice EU se liší.
„Investice do dekarbonizace je také investice do energetické a surovinové bezpečnosti,“ říká Viktor Daněk z think-tanku Europeum. „Veřejné rozpočty nejsou nafukovací,“ namítá ekonom Petr Musil.
Podle úspěšného byznysmena, zakladatele a hlavního majitele společnosti Eurowag Martina Vohánky jsou korekce zelené strategie potřeba. Varuje ale před velkými změnami.
EU představila dva nové dokumenty: dohodu o čistém průmyslu a akční plán pro dostupmé energie. Nerudová (STAN) tvrdí, že je optimistická a v textu vidí pozitiva, Knotek (ANO) s ní nesouhlasí.
EU v zelené politice prostě upřednostnila ideologii před pragmatismem při ochraně klimatu, což ale neudělaly jiné velmoci USA a Čína, namítá v textu pro německé publikum Křetínský.
Třinecké železárny chystají investici za miliardu eur, aby splnily závazek Green Dealu snížit emise o 55 procent do roku 2030. Podmínkou je ale 70 procent dotací, říká šéf Třineckých železáren Heide.
„Je to strategický materiál a jsem si stoprocentně jistý, že k jeho omezení nedojde. Za Česko to budeme blokovat, ale to ani nebylo navrženo," podotýká.
Celkem 14 z 21 českých europoslanců uvedlo, že by se EU neměla držet cílů Green Dealu. Myslí si to všichni z hnutí ANO, ODS, koalice Stačilo! a také trojice europoslanců Přísahy, Motoristů a SPD.