90 milionů na kampaň je pro ANO málo. Strana řeší, co nebude muset počítat
Když prezident Miloš Zeman vyhlásil v dubnu termín podzimních sněmovních voleb, byli v chodovské centrále hnutí ANO nepříjemně zaskočeni. Věděli, že jakmile vyhlášený termín vyjde ve sbírce zákonů, začne běžet oficiální předvolební kampaň a stranám se začne počítat limit 90 milionů, které mohou podle nových pravidel o financování kampaní maximálně utratit. To se stalo 2. května. A i když pro drtivou většinu stran je tento limit daleko nad jejich možnosti, v hnutí ANO museli narychlo měnit plány.
„Je to pro nás trochu problém. Počítali jsme s tím, že volby budou vyhlášeny někdy v polovině července. Museli jsme upravit plány, abychom se do limitu vešli. Do konce srpna kvůli tomu pojedeme úspornou kontaktní kampaň a až od září začneme tu velkou," řekl Radiožurnálu šéf hnutí ANO Andrej Babiš.
Jenže u ANO nejde zdaleka jen o úpravu plánů, ale i o to, že strana teď hledá, jak nová pravidla obelstít a co nejvíce výdajů mezi ty volební vůbec nepočítat. Do nákladů na volby zatím nechce započítávat třeba výdaje na své mediální a marketingové poradce nebo na prezentaci programu Vize 2035.
Andrej Babiš odpovídá na to, jestli do nákladů kampaně hnutí ANO zahrne výrobu videí na Facebooku
„Že bych měl počítat náklady na to video na Facebooku, jak vedu dceru do školy a mám poslední den v práci? No to si ze mě děláte srandu, ne? To byla normální reportáž! Ukažte mi, jestli tam někde bylo logo hnutí ANO, dokažte mi, že to byla kampaň," reagoval při rozhovoru o financování voleb šéf hnutí Andrej Babiš.
Dotaz přitom mířil na jeho facebookové video o posledním dnu na ministerstvu financí. A ještě emotivněji reagoval na dotaz, zda bude mezi náklady počítat třeba svoji nedávnou cestu do Vlčnova na jízdu králů, ze které dával před dvěma týdny fotky na svůj Facebook.
Podle úřadu pro dohled nad hospodařením stran, který dodržování volební pravidel hlídá, by přitom mezi náklady měly být třeba i výdaje na za cestu, ale i náklady na "televizní štáb", který na místě Babišovi točí videa z místa.
„Cože? Vy jste se úplně zbláznila. Vždyť jsem tam byl i minulý rok, byl jsem si jen popovídat s lidmi. Takže já nemůžu ani vyjít z domu, protože pořád dělám kampaň? Když pojedu metrem, tak si tam musím dát 24 korun za jízdenku, protože dělám kampaň? To přece není normální," dodal Babiš.
Účet bez mzdových nákladů
Babiš přitom o této a dalších podobných cestách detailně informuje zejména na Facebooku, kde bývají pravidelné statusy, fotky i videa. To vše je přitom nákladná práce, protože ji pro šéfa hnutí ANO chystá hned několik lidí. Zejména statusy na Facebook pečlivě připravují jeho poradci pod vedením Marka Prchala či Marka Hanče, videa pak točí společnost Panda Media, která spadá pod bývalé firmy Andreje Babiše, dnes převedené do svěřenských fondů.
Za politický plakát pokuta až 100 tisíc. Na přísná předvolební pravidla mohou doplatit i obyčejní lidé
Číst článek
A zatímco náklady na videa se na volebním transparentním účtu asi objeví, odměny pro Hanče a Prchala hnutí uvádět nechce, a to přes to, že nejsou zaměstnanci strany, ale náklady na své služby fakturují na své firmy. A zaměstnaná není v hnutí ANO mluvčí Lucie Kubovičová.
„Pracují pro nás dlouhodobě, nedělají jenom volební věci a neumím si představit, jak bychom přesně dělili, kdy pracují pro hnutí a kdy se věnují volbám. Stejné je to s Lucií Kubovičovou. Navíc mzdové náklady tam podle nás opravdu nepatří," říká místopředseda hnutí Richard Brabec, na kterého se Radiožurnál obrátil na žádost hnutí ANO po rozhovoru s Andrejem Babišem. Babiš totiž prý neměl o financování kampaně přesné informace.
Ale zpět k mediálním poradcům - náklady na ně nemusí být vůbec malé částky. Celkově se mohou během kampaně vyšplhat k milionovým částkám. Jestli se mezi náklady skutečně neobjeví, rozhodne ANO v brzké době. Stejně tak bude rozhodovat i o tom, jak zahrne do voleb výdaje na výjezdy ministrů a jestli mezi náklady kampaně zahrne výdaje za prezentaci dlouhodobého programu Vize 2035. Jeho části už jsou přitom na billboardech po celé republice s Andrejem Babišem a heslem „O čem sním".
„Cože? Vy jste se úplně zbláznila. Vždyť jsem tam byl i minulý rok, byl jsem si jen popovídat s lidmi. Takže já nemůžu ani vyjít z domu, protože pořád dělám kampaň?“
Andrej Babiš
„Je těžké říct, kdy jede ministr pracovně a kdy už to jsou volby. A pokud jde o vizi - přece jen je to Vize 2035 a zdůrazňuji to číslo. Vážně se o tom bavíme, jestli toto do nákladů kampaně patří," říká místopředseda hnutí Richard Brabec.
„Ještě se o tom bavíme a radíme s právníky i účetními, pokud se ukáže, že to zákon skutečně požaduje, tak to tam dáme. Každopádně ten zákon bude o složitém výkladu a umím si představit, že některé sporné body mohou skončit i u soudu."
Brabec ale odmítá, že by ANO chtělo účelově „vyvést" co nejvíce nákladů mezi ty volební, aby se snáze vešlo do devadesátimilionového limitu. „Víte, každý si myslí, že Babiš má neomezené zdroje, ale my také sháníme sponzory a nechce se nám utrácet zbytečně moc. Tohle rozhodně dělat nebudeme, do nákladů se bez problémů vejdeme. Upravili jsme kvůli tomu kampaň a po celé léto ji pojedeme za minimální náklady," vysvětlil Brabec.
Jenom ty, co fakturují
Ostatní strany tvrdí, že by s limitem 90 milion neměly mít problém. I ony ale řeší, které náklady do kampaní počítat. „Neříkám, že to neutratíme, ale problém to pro nás není," tvrdí volební manažer ČSSD Jan Birke.
Sociální demokracie se v kampani řídí přísným manuálem, který pro ni připravil její ekonomický ředitel Martin Starec a i když to oficiálně představitelé strany nechtějí přiznat, i je trápí nízký limit na kampaň. Ostatně ani sociální demokraté neplánují do kampaně počítat část personálních nákladů. Počítat nebude mediální poradce, kteří jsou zaměstnanci strany.
Průzkum: ANO by s přehledem vyhrálo volby, ODS na druhém a KSČM na třetím místě
Číst článek
„Budeme počítat jen ty, kdo nám něco fakturují. Pokud tedy pro nás někdo pracuje na živnostenský list, tak se v nákladech objeví. Mzda zaměstnanců ale ne. Jinak tam bude vše, včetně cestovních nákladů na výjezdy," vysvětlil Radiožurnálu Martin Starec z ČSSD.
A stejné plány má i ODS. "Plat zaměstnanců tam rozhodně nepatří, pokud ale někdo pracuje na IČO, bude na transparentním účtu," říká šéf poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.
Strany by se tímto postupem ale mohly dostat do sporu s Úřadem pro dohled nad hospodařením stran. Podle jeho člena Jana Outlého by totiž podobné náklady mezi volební výdaje patřit měly. „Takové výdaje do kampaní patří, a to i když takový člověk pracuje pro stranu dlouhodobě, tak po dobu trvání kampaně by měl být mezi výdaji," říká Jan Outlý.
Úřad hospodaření stran sleduje, důkladnou kontrolu bude ale provádět až po volbách, kdy strany musí vypracovat zprávu o financování kampaně. Tam by měly detailně rozepsat všechny položky. Na její přípravu mají 90 dnů.