Bar v nejvýše položeném hotelu na světě, v Hongkongu zdobí české sklo
Pesimisté předpovídají, že českému sklu hrozí zánik. Upozorňují na vytunelované sklárny, nedostatek sklářů a levnou asijskou konkurenci. Že tomu tak není, dokazuje česká firma Lasvit, které se podařilo se skleněnými výrobky prosadit dokonce i v Číně - na trhu známém plagiáty a největší konkurencí.
Lasvit si loni odnesl ocenění Czech Grand design pro nejlepšího výrobce. Před třemi týdny mladá firma zaujala na Designbloku, kde porotci ocenili její kolekci svítidel a instalace.
S českým sklem se tato firma prosazuje nejen doma, nejvýše se však dostala v Hongkongu. Tam totiž vybavila světelnými plastikami i bar v nejvýše položený hotelu na světě, v hotelu Ritz Carlton.
V hotelu tak mohou hosté kromě výhledu obdivovat i skleněné instalace. „To je náš patent, to jsme vymysleli. Je to dekorativní věc, ale dá se udělat i hodně architektonicky,“ ukazuje lustry a skleněné plastiky ředitel Lasvitu Leon Jakimič, který ví, jak se dostat v Číně co nejvýše, a to i v businessu:
O příčiny úspěchu firmy LaSvit v Číně se zajímala zahraniční zpravodajka Kateřina Procházková
„Vyrábět precizní, bezpečné produkty, dodržovat termíny a dodávat v pořádku, to je základ. Ale to se snaží hodně firem. Nám se podařilo dát do toho ještě tu bohémskost, tu kreativitu,“ zní jeho návod.
V Asii firmě pomáhá i tradice českého sklářství. Obchod je pak většinou založen na kontaktech, které se musí budovat. Nejtěžší ale údajně pro Lasvit bylo získat v Asii první zakázku:
„Tenhle byznys je jako sněhová koule. Nejdřív musíte udělat tu první malou kuličku, pak se to pomaličku nabaluje. Ale jakmile dosáhnete nějaké objemu, pak už to jde jednoduše. A ten první projekt, který byl pro nás důležitý, byl hotel W v Hongkongu. Ten jsme zrealizovali před čtyřmi lety. Trvalo zhruba rok, než se nám podařil první pořádný projekt,“ popisuje Jakimič.
Firma chce udržet tradici českého skla
Asijský trh není jednoduchý. O kopírování výrobků by mohla mluvit nejedna zahraniční firma, která přestěhovala do Číny výrobu nebo tam prodává své produkty. Lasvit ale údajně našel řešení.
„Dobrá reklama, to je nejlepší patent. Klienti na úrovni si nekoupí něco, o čem všichni vědí, že to není originál, ať už kvůli značce, nebo kvalitě. Druhá věc je, že to chtějí mít natolik unikátní, že to není napodobitelné,“ vysvětluje Jakimič.
I přesto, že má LaSvit své kanceláře v Číně, kam dnes většina firem stěhuje kvůli úsporám výrobu, oni o ničem takovém neuvažují. Chtějí údajně podporovat české skláře a udržet tradici českého skla.
„Obor sklářství, to je věc, která se buduje po generace. Přesunout výrobu někam jinam není možné, pokud si chcete zachovat kvalitu a standard, na které jste zvyklí ,“ říká manažer Lasvitu pro Východní Asii Martin Zadák.
A jeho šéf tvrdí, že budoucnost je právě v Asii: „Všude, kde žijí Číňani, tam se dnes daří dobře, tak bych to zjednodušil. Mají v Asii roli hybatelů ekonomie,“ uzavírá Jakimič.