Česká letiště zůstávají otevřena. Německo obnovilo provoz
Sopečný mrak z Islandu už je nad Českou republikou. Leteckou dopravu by ale neměl výrazně omezit. Koncentrace sopečného popela je nízká, proto se krizový štáb na pražském ruzyňském letišti rozhodl vzdušný prostor nad Českem neuzavírat. Obnoven už byl také provoz na letištích v Německu, kde byl uzavřený prostor nad Berlínem, Hamburkem a Hannoverem a proto také ruzyňské letiště zrušilo šest letů z Prahy a do Německa.
„Výsledky krizového štábu jsou jednoznačné, český vzdušný prostor bude i nadále využíván bez omezení. Situace je příznivá i na dalších 48 hodin. Případné koncentrace sopečného popela, které by se vyskytly, budou na nejnižší možné úrovni,“ řekl Radiožurnálu Richard Klíma z Řízení letového provozu.
Aktuální situaci na letištích v Německu na Rádiu Česko přiblížila zpravodajka ČRo Klára Stejskalová.
Vyloučení větších komplikací v souvislosti se sopečným prachem v ovzduší potvrdil i pro následující dny také Stanislav Racko z ČHMÚ. „Prognózy na dalších 48 hodin jsou také optimistické a sopečný popel se bude v českém vzdušném prostoru vyskytovat i nadále v nejnižší možné koncentraci,“ uvedl.
Dodal, že podle aktuálních informací je předpoklad významného zlepšení i v ostatních evropských zemích. „Koncentrace popela budou menší než 2000 μg/m3, což představuje nejnižší míru koncentrace,“ upřesnil.
České aerolinie zrušily dopoledne lety z a do Německých měst – Hamburk, Hannover a Berlín. Naopak odpolední a večerní lety do těchto měst by už měly být odbaveny podle plánu.
Provoz na německých letištích byl po několika hodinách obnoven
Jak na Rádiu Česko informovala zpravodajka Klára Stejskalová, obě berlínská letiště obnovila provoz ve 14. hodin, Brémy a Hamburk obnovily provoz už kolem poledne. Meteorologické podmínky byly totiž nakonec příznivější, než se očekávalo.
I když si omezení letového prostoru vyžádalo kratší dobu, na letištích v Německu uvízly tisíce lidí, zrušeno bylo mezi 700 a tisícem letů. Chaos na letištích ale nebyl podle zpravodajky tak velký jako loni.
Cestující byli včas upozorněni, takže ani na letiště nedorazili. V Německu, kde létají desítky vnitrostátních linek, mají některé společnosti dohodu s německými dráhami, že propadlá letenka může sloužit jako vlakový lístek.
Jednotná evropská pravidla pro letecký provoz
V Evropě se mluví o zavedení jednotných pravidel pro letecký provoz. Jejich přijetí ale komplikuje právě postoj Německa. To sice chce jednotná pravidla, ale má přísnější předpisy na přípustné množství popílku ve vzduchu než většina evropských států.
V Německu nesmí koncentrace prachu překročit více než 2000 μg/m3. Po loňské zkušenosti byl v Evropě vytvořen třífázový systém. Mnohé země povolují lety i v případě vyšší koncentrace. Němci tvrdí, že výrobci motorů zatím nedodali žádnou studii, která by ukazovala, že létání v těchto podmínkách je bezpečné. Proto chtějí, aby byla celoevropská pravidla postavená na nejtvrdším limitu.