Evropští řidiči porušující pravidla v cizině nebudou beztrestní
Blíží se konec beztrestnosti za dopravní přestupky spáchané v zahraničí. Ministři dopravy členských zemí EU schválili návrh směrnice o přeshraničním stíhání přestupků v silničním provozu.
Přeshraniční stíhání pachatelů dopravních přestupků doposud vypadá tak, že řidič dostává pokutu jen v případě, že ho policie přistihne přímo při činu a z jeho dokladů zjistí místo jeho pobytu. Pokutu mu pak může poslat do domovského státu. Pokud přestupek zaznamená bezpečnostní kamera nebo radar, je těžké identitu řidiče zjistit.
Bruselský zpravodaj ČRo Pavel Novák o nové směrnici hovořil ve Světě o druhé Rádia Česko
Nyní ale bude možné vstoupit do registrů státních poznávacích značek v jiném státě, zjistit majitele vozidla, poslat mu obsílku a zahájit přestupkové řízení. Když majitel nebude obsílky přebírat, může být ve státě, kde spáchal přestupek, odsouzen.
Potom už funguje běžná přeshraniční spolupráce soudní, kdy může policie v domovském státě pachatele přestupku pomoci při vymožení finanční sankce. To se ovšem bude vztahovat jen na nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky.
Výmluva na osobu blízkou neobstojí
Směrnice pamatuje i na situaci, kdy by vozidlo neřídil majitel, jehož zahraniční policie podle registru najde a pošle mu obsílku. Spolu s ní mu přijde ještě jeden formulář, v němž má možnost udat konkrétního řidiče, který v dané chvíli skutečně seděl za volantem. Pokud ho neuvede, půjde pokuta za ním.
Dopravní expert Robert Šťastný novou směrnici okomentoval v Ozvěnách dne Radiožurnálu
V rámci celé Unie se bude stíhat celkem 8 přestupků. Bude to překročení povolené rychlosti, jízda na červenou, jízda pod vlivem alkoholu či drog, řízení bez zapnutých bezpečnostních pásů, v případě motorkáře jízda bez helmy, předjíždění v odstavném pásu, když k tomu není důvod, a také telefonování za jízdy bez sady hands free. Kvůli těmto přestupkům bude možné nahlížet do registrů poznávacích značek.
Směrnici musí nyní schválit plénum Evropského parlamentu. Pravděpodobně k tomu dojde na začátku příštího roku. Jakmile právní předpis vyjde v úředním věstníku EU, jsou vždy dva roky na implementaci předpisu do národního práva. Nová pravidla by tak mohla platit zřejmě od roku 2013.
Expert: Průlomová směrnice
Podle dopravního experta a bývalého šéfa BESIPu Roberta Šťastného se jedná o potřebnou změnu, neboť řidiči dosavadní legislativní mezery často zneužívali.
„Je to skutečně tak. Ještě v dobách, kdy jsem byl na BESIPu a účastnil jsem se různých evropských rozhovorů, tak jakékoliv země si stěžovaly, že cizí řidiči u nich se nebojí radarů a kamer, protože jsou nepostižitelní.“
Šťastný považuje směrnici po právní stránce za velmi odvážný krok a za právní průlom, neboť v oblasti silniční dopravy zatím platily jen mezistátní, nikoliv celounijní dohody.
„I pro Čechy je to velký průlom. Že to, co se nám stále nedaří prosadit na našem území, tak na nás bude platit v jiných zemích, protože ‚osoba blízká‘ je věc, kterou jiné národy nepochopí. A na nás budou platit ta jejich pravidla, pokud přestupek spácháme na jejich území.“
„To znamená, konečně pocítíme, jak funguje efektivní systém, a doufám, že o to snáze potom prosadíme tato pravidla i na našem území,“ poznamenal Robert Šťastný v Ozvěnách dne Radiožurnálu.