Hit z kolekce oděvní firmy nápadně připomíná oblečení kurdských bojovnic
Zelený overal z podzimní kolekce švédské oděvní firmy H&M se negativně proslavil ještě předtím, než si ho zákazníci stihli pořádně všimnout. Na sociálních sítích sklidil kritiku kvůli tomu, že připomíná vojenské oblečení žen bojujících v kurdských milicích proti radikálům z Islámského státu.
Obleky žen – modelek i kurdských bojovnic – jejichž snímky se na sociálních sítích objevily, jsou si skutečně nápadně podobné. Khaki barva, vysoko posazený a hodně utažený pásek a dojem podtrhuje i to, že modelka v katalogu oděvní firmy má boty, které připomínají vojenská bagančata.
Někteří kurdští uživatelé sociálních sítí to zkritizovali. Tvrdí, že je to neúcta k hrdinství bojovnic, které s nasazením života bojují proti boji radikálům z Islámského státu.
„Neděláme rozdíl mezi mužem a ženou, všichni se mohou spojit v boji proti Islámskému státu,“ uvedla jedna z bojovnic pro australskou televizi Channel Nine.
Těchto bojovnic se radikální islamisté svým způsobem obávají víc než mužů. Bojí se totiž, že kdyby zemřeli ženskou rukou, nedostanou se do nebe. A účast ve válce má význam i pro ženy samotné – kvůli jejich snaze o zrovnoprávnění s muži.
Oděvní firma už na kritiku zareagovala s tím, že neměla v úmyslu někoho urazit. Podle mluvčí firmy jsou overaly i khaki barva v kurzu. Šlo prý o módu, nikoli o politiku.
Není to poprvé, co významné oděvní firmy v designu jaksi „přešláply“. Z poslední doby lze vzpomenout třeba případy, které se týkaly španělské Zary.
Ta poslala do prodeje bílé tričko s černým nápisem „bílá je nová černá“, což měla být narážka na univerzálnost bílé barvy, ovšem toto velebení se dalo číst i s rasistickým podtextem.
A stejná firma vyrobila také takzvané „šerifské“ tričko, přičemž pruhovaný kus oděvu s velkou žlutou šesticípou hvězdou na prsou víc než Divoký západ připomínal úbor židovských vězňů v koncentračních táborech.