Krakov plánuje postavit metro. Mluví se o něm už od šedesátých let

Druhé největší polské město oznámilo plány na vybudování metra. O stavbě podzemní dráhy se mluví už dlouho, konkrétní plán ale dosud nikdo nepředložil. Vedení města předpokládá, že výstavba metra, které by bylo teprve druhým v Polsku, začne v roce 2028.

Krakov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Město Krakov hodlá navázat spolupráci se společností, která stojí za varšavským metrem

Město Krakov hodlá navázat spolupráci se společností, která stojí za varšavským metrem | Zdroj: Unsplash | Licence Unsplash,©

Město Krakov vytvořilo radu odborníků, která bude projekt konzultovat. Do konce letošního roku hodlají krakovští radní zveřejnit zprávu o posouzení vlivu na životní prostředí, analýzu toku cestujících a ekonomickou analýzu, jak informuje server Notes from Poland a Rzeczpospolita.

 „Obyvatelé Krakova už léta volají po tom, aby bylo ve městě metro,“ řekl starosta Aleksander Miszalski, který byl zvolen na začátku letošního roku. „Zahájení jeho výstavby je nejdůležitějším závazkem, který jsem dal obyvatelům během své volební kampaně, “ dodal.

Městské úřady budou moci využít plány připravené předchozí vládou na výstavbu tzv. premetra - lehké železnice, která kombinuje tunely a nadzemní úseky. Miszalského administrativa se však rozhodla od tohoto projektu ustoupit. „Odcházíme od úvah o podzemních tramvajích. Budeme usilovat o projekt metra těžkého typu,“ vysvětlil starosta.

2:16

Bývalý premiér jako navigátor, informační kampaň a speciální hlášení. Pařížské metro nápor turistů zvládá

Číst článek

Myšlenka vybudování sítě metra nebo premetra se v Krakově poprvé objevila už v 60. letech 20. století. Město se v posledních letech stále více potýká s dopravními zácpami, a to i přes rozsáhlou síť autobusů, tramvají a rostoucí využívání jízdních kol.

Podobně jako Krakov vyhlíží stavbu metra také naše druhé největší město Brno, o podzemní dráze se tady začalo mluvit v 70. letech minulého století. Zatímco mimo širší centrum existuje ve městě řada tramvajových tratí, které vedou mimo uliční profil, v centru jsou tramvaje velmi pomalé.

Na tom, jaké by mělo brněnské metro být, se však zatím ministerstvo dopravy s představiteli města nedohodlo. Ve hře je několik variant řešení podzemní kolejové trati, takzvaného severojižního kolejového diametru: vlak, tramvaj, hybrid vlaku a tramvaje nebo lehké metro.

Tamara Kocourková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme