Na Slovensku chybí levná nová auta
Několik měsíců bez auta se musejí obejít někteří lidé na Slovensku, kteří požádali o šrotovné. To dosahuje výše až 2 tisíce eur. Nová vozidla nejsou k mání - především pak levné modely, o které mají motoristé největší zájem. Navíc musejí platit v hotovosti, protože když si půjčí, o šrotovné je na vysokých splátkách připraví banky.
Rozlehlé nádvoří na šrotovišti v Lučenci nabízí zajímavou exkurzi do minulosti automobilového průmyslu. Ke hromadě žigulíků, stodvacítek, ale i embéček a fiatů přibývají každý dnem další exempláře. Se Sužuji přijel Matúš Belko. "Dcera mně přemluvila, chtěla nové. Tak dávám to desetileté do šrotu. Ale jezdí krásně, motor je bez problémů."
Pan Belko přijel s celou rodinou kromě dcery. Ta už si ale nové auto vybrala, bude to Renault Thalia a zaplatí za něj v hotovosti 5,5 tisíce eur, říká vnučka Lenka. "Jen co to dáme zešrotovat, jdeme k prodejcovi, s papírem." Potvrzení tu vydávají jako na běžícím pásu. Zatím co tu dříve zničili jeden vůz týdně, teď je to kolem padesáti.
V okrese Lučenec na východním Slovenska už léta nemá práci 20 procent lidí takže je jasné, proč je sháňka po levných autech. Ovšem zájemci musejí počítat s tím, že budou ještě nějaký ten pátek chodit pěšky, říká Peter, který na šrotoviště přijel 20letým Favoritem. "Obešel jsem Opel, Fiat, Chevrolet a Renault a nejlépe vychází Thalia, ale není skladě a bude nejdřív za dva měsíce."
Prodejci na Slovensku hlásí rozporuplné údaje. Podle některých se šrotovné brzy vyčerpá, jiní zase uklidňují, že času je dost. Celkem může vláda šrotovným potěšit maximálně 22 tisíc zájemců.