Na vyprošťovací akci lodě Costa Concordia se podílí i česká firma
S vrakem lodi Costa Concordia se zatím podařilo hnout jen o několik centimetrů. Inženýři se snaží loď narovnat a vyzdvihnout na hladinu. Zatím jde vše podle plánu. U břehů italského ostrova Giglio vyzvedávají obří vrak ztroskotané lodi na hladinu. Složitá operace, jejíž začátek se o tři hodiny zpozdil kvůli nepřízni počasí, by měla trvat 10 až 12 hodin, a skončí tedy zřejmě až po setmění.
A podílí se na tom i česká firma, která pro tuto operaci dodává speciální materiál.
„Naše firma dodala norné stěny, které jsou vyrobeny z polypropylenu. Je to výrobek válcovitého tvaru, je to takový rukáv naplněný sorpčním materiálem a tyto materiály zabraňují tomu, aby se ropné produkty při likvidaci této havárie dostaly dál do moře,“ vysvětluje obchodní ředitel Petr Ledvina.
Změna polohy plavidla totiž podle předpokladu způsobí únik toxických látek z lodního trupu. Firma z Neratovic se k zakázce dostala i díky tomu, že je jednou z mála výrobců sorbentů v Evropě.
Celá operace bude stát 600 milionů eur, tedy asi 15 miliard korun a účastní se jí na 500 expertů z 24 zemí světa. Jde zřejmě o nejnáročnější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii. Na břehu sledují vynořování parníku tisíce diváků a stovky novinářů.
Costa Concordia ztroskotala 13. ledna roku 2012. Její kapitán Francesco Scettino čelí obvinění z neúmyslného zabití 32 lidí a předčasného opuštění potápějící se lodi. Hrozí mu až dvacetiletý trest.
V Itálii vyprošťují vrak Costy Concordie, unikátní operace přijde na 600 milionů eur
Číst článek