Německé policejní kontroly českých autobusů se mění v pravidlo. Češi protestují u EP
Němečtí policisté mohou na hranicích namátkově kontrolovat všechna vozidla, která míří z Česka do Německa. Když však prověřují každý druhý autobus, není to kontrola namátková, ale téměř pravidelná. A v tom je problém, kterým se bude zabývat Evropský parlament.
Na magistrále před pražským Hlavním nádražím odbavuje cestující bílého autobusu Deutsche Bahn z Prahy do Norinberka blondýnka Liběna Bucháčková. Až za dvě hodiny dojedou za hranice, mají padesátiprocentní šanci, že je v Německu zastaví policie.
„Pokud se najde někdo, kdo má třeba propadlý nebo nepodepsaný pas, nebo nemá třeba pas vůbec, tak to bývá třeba i tři čtvrtě hodiny. Pak ti lidé zmeškávají autobusy a vlaky z Norimberku dál do Německa,“ říká Liběna Bucháčková a pokračuje:
„Lidé na to reagují víceméně tak, proč máme policejní kontroly, když je Česká republika a Německo součástí Schengenu. Jsou samozřejmě naštvaní, když jim ten vlak ujede.“
Jak vypadají a proč se konají německé policejní kontroly českých autobusů, které se mění z namátkových na pravidelné, zjišťoval redaktor ČRo Petr Sehnoutka
Nejde jen o tyto spoje. Na stejný problém si stěžují dopravci Student Agency i Eurolines Touring Bohemia. Jednatel druhé jmenované firmy Milan Tuháček ale připomíná, že kontrola má být namátková.
„Slovo namátková je takové hodně s nadsázkou. Spíš se to bere jako pravidlo. Kontroly prováděné z hranicemi při přejezdu do Německa jsou zhruba na 75 až 80 procentech spojů,“ dodává Milan Tuháček.
Na německý postup si podobně stěžují například také Poláci.
Česko proti německým kontrolám bojuje už roky. Úspěchy patrné jsou, říká Haišman
Číst článek
S tím, že to je stav nevyhovující, souhlasí i europoslanec za ČSSD Pavel Poc.
„Evropský parlament je připraven se do toho efektivně a účinně zapojit. Každý z nás europoslanců je tomu připraven pomoci. A uvidíme, jestli členské státy sdružené v radě jsou připraveny dostát svým závazkům vůči evropským občanům, nebo jestli chtějí hrát na ty laciné nacionalistické strunky,“ říká Pavel Poc.
Podle europoslance za ODS Jana Zahradila je velká šance, že komise české žádosti vyhoví - a to v řádu měsíců.
„Je na to dokonce precedenční rozhodnutí jednoho nizozemského soudu, že by to takovým porušením být mohlo. V tom případě by samozřejmě vláda Spolkové republiky Německo musela zjednat nápravu tohoto stavu, protože situace, kdy 55 procent českých autobusů směřujících z České republiky do Bavorska je podrobováno takovým kontrolám, je opravdu neúnosná,“ říká Jan Zahradil.
Čeští europoslanci chtějí na problém upozornit své evropské kolegy. Europarlament by pak na některé z příštích schůzí mohl vyzvat evropské instituce, aby proti německým kontrolám zasáhly.