Nizozemci mají okruh podezřelých, kteří by mohli být zodpovědní za sestřelení letu MH17
Nizozemští kriminalisté pokračují ve vyšetřování pádu boeingu MH17. Podle jejich kolegů z Rady pro bezpečnost letoun loni v červenci nad východní Ukrajinou sestřelila raketa země-vzduch typu Buk. Přesné místo jejího odpalu a také viníka by mělo určit další šetření.
"Snažíme se získat co nejvíc informací o lidech, kteří systém Buk do oblasti přivezli, a hledáme důkazy o tom, kdo s ním pracoval,“ řekl šéf nizozemských vyšetřovatelů Fred Westerbeke.
Podle něj policie už nějaké indicie má. Podle předpokladů se ale případ podaří uzavřít až během příštího roku.
„Byla to skoro senzační zpráva, když se objevila přes noc a ráno ve světových médiích,“ říká komentátor Českého rozhlasu Libor Dvořák a dále vysvětluje:
„Když se Buk – ten konkrétní komplex – vezl z Ruska na Ukrajinu, tak ho fotili jak prostí Rusové, tak obyvatelé separatistických území. Fotografie pak umísťovali na internet. Na veřejných sítích se tak objevila například tvář řidiče kamionu a lidí u obslužného pultu celého komplexu. Údajně tito lidé, když byli dotázáni, připustili, že tam systém Buk vezli a pak nazpátek.“
Nizozemská policie údajně zná i jména obsluhy osudného Buku, který dopravní letadlo poslal k zemi. Více od komentátora ČRo Libora Dvořáka
Moskva dosavadní závěry nizozemských expertů týkající se technických příčin tragédie zpochybnila.
Státní zbrojovka Almaz-Antej vydala vlastní zprávu a tvrdí, že boeing malajsijských aerolinií nesestřelila raketa, kterou by ruská armáda měla ve svém arzenálu.
Letoun Malajsijských aerolinií, v jehož troskách zahynulo 298 lidí, podle vyšetřovatelů vybuchl ve vzduchu.
Jeho kokpit před tím zasáhly šrapnely z rakety typu Buk, což experti určili podle děr v kabině a podle úlomků, které našli v tělech pilotů.
Dalším důkazem byl záznam komunikace uvnitř pilotní kabiny. V posledních zlomcích sekundy je na něm slyšet exploze. Vyšetřovatelé vyloučili technickou závadu nebo bombu na palubě. Raketa prý nevybuchla v letadle, ale asi jeden až tři metry nalevo od kokpitu.
Dne 17. července 2014, kdy k neštěstí došlo, letělo stejnou oblastí 160 linek.