Plán na zavedení víkendového nonstop provozu londýnského metra se odkládá
Tisíce pracovních míst, miliardy pro ekonomiku a miliony spokojených Londýňanů. Tak vypadá na papíře plán na zavedení víkendového nonstop provozu nejstaršího metra na světě v britské metropoli. První flamendři se měli domů pohodlně svézt podzemní dráhou už 12. září. Jenže zavedení revoluční novinky se odkládá.
Plány hatí trojice odborových svazů, které sdružují zaměstnance londýnského metra. Odboráři mají pocit, že s nimi vedení dopravního podniku a podzemní dráhy ambiciózní plán neprojednalo, že je postavilo před hotovou věc.
Hlavně kvůli tomu zažil Londýn v posledních týdnech dvě velké stávky. Odboráři chtějí garance maximálního počtu nočních víkendových služeb a obávají se, že by zaměstnanci po zavedení nového systému nemohli vést normální soukromý život. Jde také o peníze a výši dodatečných plateb.
Tento týden se schylovalo ke dvěma dalším velkým stávkám. Těch nakonec zůstal Londýn ušetřen, hlavně výměnou za to, že se start pátečního a sobotního nočního provozu odložil na pozdější termín.
Víkendový nonstop provoz se měl týkat jen nejstrategičtějších linek, které protínají centrální Londýn všemi směry. Jde o Severo-jižní tepnu zvanou Northern Line, která by v pátek a v sobotu v noci měla jezdit osmkrát do hodiny. Další linky Victoria Line, Piccadilly, Jubilee a Central by pak měly jezdit pětkrát nebo šestkrát do hodiny. Nonstop provoz všech linek londýnského metra by nebylo možné kapacitně ani finančně zvládnout.
I když někteří odborníci ta čísla zpochybňují, podle ministra financí Osbornea a dosluhujícího londýnského starosty Johnsona by ekonomika hlavního města měla do roku 2030 získat díky víkendovému nočnímu provozu metra dodatečných 6,4 miliardy liber, tedy asi 240 miliard korun.
Vytvořit by se mělo dodatečných 500 000 pracovních míst, v podstatě by vznikla nová noční londýnská ekonomika. V samotném metru by měly vzniknout dodatečné dvě tisícovky pracovních míst.
Víkendový nonstop provoz určitě bude zaveden, jen se teď neví kdy, ale možná ještě do konce letošního roku.