Policie v Maďarsku pátrá po zlodějích nejdražšího vydraženého obrazu
Maďarská policie intenzivně pátrá po zlodějích vzácných obrazů, které byly odcizeny sběrateli v Budapešti. Je mezi nimi i dílo jednoho z nejznámějších maďarských umělců Tivadara Csontváryho-Kosztky, který je dosud nejdražším vydraženým uměleckým dílem. Vyšetřovatelé se domnívají, že zloději pracovali na objednávku.
Csontváryho olejomalba Setkání milenců v dražbě dosáhla zatím vůbec nejvyšší cenu, 230 milionů forintů, což je necelých 23 milionů korun. Za tuto cenu obraz v roce 2006 koupil soukromý sběratel. Dílo měl pak ve své vile v Budapešti.
Odtud jej neznámí pachatelé ukradli 15. března spolu s dalšími obrazy známých maďarských malířů v hodnotě desítek milionů korun.
V Maďarsku řeší policie krádež cenného obrazu Tivadara Csontváryho Kosztky. Podrobnosti zjišťoval spolupracovník ČRo v Budapešti Gregor Martin Papucsek.
Zajímavostí obrazu Setkání milenců je i to, že veřejnost jej nikdy neviděla. 60 let totiž nebyl nikde vystaven, byl jen v soukromých rukách a vědělo se o něm pouze z odborné literatury.
Krádež oznámila policie až v pátek. Podle ní zloději pracovali pravděpodobně na objednávku, protože obraz je na volném trhu neprodejný.
Tivadar Csontváry-Kosztka je jedním z nejznámějších maďarských malířů
Tivadar Csontváry-Kosztka je velmi zajímavá postava uherského malířství, připomněl v Ozvěnách dne spolupracovník ČRo v Budapešti Gregor Martin Papucsek.
„Csontváry je umělecké jméno, původně se jmenoval Kostka. Narodil se ve městě Sabinov, které leží nyní na východním Slovensku, v roce 1853 to ale byl severovýchod Uher. Rodiče ho tlačili k farmacii, kterou také vystudoval, ale nakonec se přece jen stal malířem,“ upřesnil.
Zajímavostí je, že Kosztka byl pomocníkem v lékárně a kreslil na zadní stranu lékařských předpisů. „Takto ho objevil jeden bohatý člověk. Skutečné obrazy se naučil malovat až ve svých 41 letech,“ dodal Papucsek.
Csontváry-Kosztka pak vystavoval v Paříži i jinde v Evropě, kde získal uznání. Doma ho však nedokázali zařadit do žádného vyhraněného směru. Odborníci se přou, zda byl expresionista či postimpresionista, ale nazývají ho i psychopatologickým umělcem.
„Žil dost extravagantně, přisvojoval si vizionářské schopnosti a dělal i pyrotechnické pokusy. Doma tehdy nebyl příliš oblíbený. Nyní jsou však jeho obrazy na čestných místech v každém muzeu. Například v Národní galerii na Budínském hradě je vystaveno jeho známé dílo Osamocený cedr,“ připomněl Papucsek.
Malíř také hodně cestoval. Procestoval celé Uhersko, často například maloval Tatry. Byl také v Německu, Itálii, prošel celý Balkán, Blízký východ, Sýrii i Libanon.
Když v roce 1919 zemřel, jeho dědicové chtěli prodat obrazy za cenu plátna, ale zachránil je jistý mladý architekt. Veřejnost Csontváryho-Kosztku objevila vlastně až ve 30. letech 20. století.