Rostoucí vídeňské hlavní nádraží jezdí okukovat i nadšenci z Česka
Vídeň má od včerejška nové hlavní železniční nádraží. Otevřelo se zatím jenom částečně, i tak ale budí velkou pozornost. Nádraží stálo miliardu eur a ještě se bude několik let dokončovat. Tahle stavba nemění jenom koleje, ale celou okolní čtvrť. Příkladná je taky komunikace města s občany, kterým znepříjemňují život stavební práce. Budoucí architektonická pýcha Vídně totiž pořád vypadá hlavně jako staveniště.
Obrovské staveniště na ploše několika fotbalových hřišť má pod palcem jediný člověk, Karl Johann Hartig, vedoucí projektu stavby hlavního nádraží ve Vídni.
„Naším největším problémem bylo, abychom to zkrátka všechno stihli včas. Samozřejmě i v zájmu lidí z okolí. Čím kratší dobu budeme stavět, tím méně zatížíme lidi hlukem a prachem. Od začátku se snažíme intenzivně komunikovat s veřejností,“ říká Hartig.
Klíčovým místem, kde se veřejnost dozvídá o tom, jak pokračuje projekt a stavba vídeňského hlavního nádraží, je budova Bahnorama. Dole je kavárna, nad níž se vypíná obrovská dřevěná věž s vyhlídkovou plošinou.
To, jak Vídeň dokázala občanům vysvětlit projekt a stavbu vídeňského hlavního nádraží, oceňují i manželé Kalinovi z Prahy. Líbí se jim způsob, jakým se ve Vídni realizují velké veřejné stavby.
„Dělají zde i prezentace pro školy. Snaží se Vídeňanům vše vysvětlit, aby měli přehled, co se vlastně z jejich daní staví a co jim to přinese. To mi připadá fantastické a to je důvod, proč už tady podruhé jsem,“ uvádí paní Kalinová.
Kolem nádraží vznikne celá nová čtvrť, s bytovými domy, kancelářemi a zelenými plochami. V samotné nádražní budově bude i nákupní centrum. Hlavně se ale zásadně zjednoduší železniční doprava ve Vídni. Centrální nádraží tu chybělo od 2. poloviny 19. století.
Šéf projektu Hartig vysvětluje, že nádraží teď slouží jenom příměstským vlakům. První soupravy eurocity třeba z České republiky tu začnou zastavovat až za dva roky. V budoucnu tudy projede kolem tisícovky vlaků denně.